تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال آن کمی مبهم و نامشخص است زیرا قیمت آن هنوز مابین نرخهای ۱۴۸۸ و ۱۵۱۴ در نوسان است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است.

در حرکت صعودی چنانچه قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۵۱۴ برسد باعث تقویت قیمت آن به سطوح ۱۵۳۶ و ۱۵۵۷ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه قیمت به زیر سطوح حمایت ۱۴۸۸ و ۱۴۷۹ برسد منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۴۴۵ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۴۸۸ یا ۱۵۱۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

از نظر تحلیل بنیادی هر چند ارزش دلار آمریکا بعد از آنکه بانکهای مرکزی سوئیس و انگلیس از کاهش نرخ بهره خود خودداری کردند مقداری تضعیف شده است اما سرمایه گذاران اونس طلا بعد از کاهش مورد انتظار نرخ بهره بانک فدرال به دنبال به دست آوردن سرنخ های از مسیر آینده سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه مطابق انتظارات بازار ۰٫۲۵%- دیگر از نرخ بهره دلار آمریکا کاست و آن را به ۲% رساند. اعضای بانک فدرال رزرو در این نشست همگرا و متفق القول نبودند و برخی مخالف تغییر و برخی هم طرفدار ۰٫۵%- کاهش بودند اما ظاهرا بازار در انتظار سیاست انبساطی قوی تری از بانک فدرال رزرو بود که اندکی ناامید شد بعلاوه چشم اندازی برای تداوم‌ کاهش نرخ بهره وجود ندارد. در هر صورت اونس طلا در واکنش به این خبر نتوانست به زیر سطح حمایت اصلی ۱۴۸۰ کاهش یابد و مجدد به بالای سطح روانی ۱۵۰۰ افزایش یافته است.

با توجه به اینکه به ماه اکتبر نزدیک می شویم سرمایه گذاران همه منتظر تحولات بیشتر در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین هستند که نتیجه این مذاکرات می تواند محرک اصلی اونس طلا باشد. مذاکره کنندگان تجاری آمریکا و چین روز پنجشنبه برای اولین بار در طی حدود ۲ ماه گذشته رو در روی هم نشستند تا بلکه بتوانند در جلسه ماه اکتبر اختلافات تجاری عمیق میان این اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهند و راهی برای خروج از جنگ تجاری پیدا کنند. باید توجه داشت ماه اکتبر ماه پر فراز و نشیبی را در پیش رو خواهیم داشت.

انتظار می رود با شروع مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین ، بازار واکنش های متفاوتی را تجربه کند اما این سوال برای معامله گران باقی خواهد ماند که آیا بازار روند صعودی اونس طلا را حفظ خواهد کرد؟ به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح حمایت ۱۴۸۰ تثبیت شده است این وضعیت ادامه ادامه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا