تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا هنوز مابین نرخهای ۱۴۹۶ و ۱۵۲۴ در نوسان است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۲۶۵ تشکیل شده اند. در حرکت صعودی چنانچه قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۵۲۴ برسد باعث تقویت قیمت آن به سطوح ۱۵۴۶ و ۱۵۶۸ می شود.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه قیمت به زیر سطح حمایت ۱۴۹۶ برسد منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۴۷۹ می شود. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۴۹۶ یا ۱۵۲۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که حرکت اصلاحی نزولی قیمت از سطح ۱۵۵۷ هنوز تکمیل نشده است می بایست نسبت به تمایلات کاهشی قیمت کمی با احتیاط عمل کرد زیرا این حرکت اصلاحی نزولی از بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ در سه موج شکل گرفته است که بعد از تکمیل شدن این موج افزایشی b در حوالی یکی از سطوح مقاومت ۱۵۲۴ یا ۱۵۴۶ موج سوم یعنی موج c هنوز تمایلات نزولی را نشان می دهد.

از نظر تحلیل بنیادی نیز با توجه به اینکه به ماه اکتبر نزدیک می شویم سرمایه گذاران همه منتظر تحولات بیشتر در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین هستند که نتیجه این مذاکرات می تواند محرک اصلی اونس طلا باشد. مذاکرات در سطح مقامات ارشد در ماه اکتبر نیز همچنان در دستور کار دو کشور قرار دارد.

باید توجه داشت ماه اکتبر ماه پر فراز و نشیبی را در پیش رو خواهیم داشت و انتظار می رود با شروع مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین ، بازار واکنش های متفاوتی را تجربه کند اما این سوال برای معامله گران باقی خواهد ماند که آیا بازار روند صعودی اونس طلا را حفظ خواهد کرد؟ به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح حمایت ۱۴۸۰ تثبیت شده است این وضعیت ادامه ادامه داشته باشد.

مخصوصا اینکه مقامات کشاورزی چینی که قرار بود پس از مذاکرات تجاری برای بازدید از زمین های کشاورزی به چند ایالت آمریکا از جمله مونتانا و نبراسکا سفر کنند، بازدیدهای خود را لغو کرده و پیش از موعد تعیین شده به کشورشان بازگشته اند. سرمایه گذاران بار دیگر روی تنش ها در خاورمیانه تمرکز کرده اند و با اعلام این خبر در اواخر معاملات روز جمعه نگرانی ها در مورد جنگ تجاری دوباره افزایش یافته است.

بنابراین وضعیت شکننده در خاورمیانه یکی از دلایل نگرانی سرمایه گذاران و حضور در بازارهای کم ریسک نظیر بازار طلا می باشد. در سایر تحولات همچنین امروز مشخص شد که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۰۸٫۵۱۷ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز تنها شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۱۳۴٫۱ ، رقم قبلی ۱۳۵٫۱) در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا