تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۶٫۲۱ دلار در هر بشکه کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۵٫۲۸ کاهش یابد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۵۷٫۵۸ خواهد بود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی ۵۴ به ۶۳٫۳۸ تشکیل شده است و خط روند صعودی رسم شده بیانگر آن است که کاهش جاری قیمت ممکن است تا سطح ۵۵٫۲۸ امتداد داشته باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ به میزان ۱٫۴۰۰ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۵۹۲ هزار بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۰۵۸ میلیون بشکه به میزان ۲۴۹- هزار بشکه کاهش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا  (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای بازار برای نفت است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۱٫۴۲ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی خط روند صعودی رسم شده در چارت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود با وجود اینکه این موج تکمیل شده است اما کاهش کنونی قیمت تحت کنترل یک سری از خطوط فیبوناچی پروجکشن از یک موج صعودی C از سطح ۵۸٫۹۲ قرار گرفته است. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. از منظر تحلیل بنیادی پس از آنکه ترامپ رییس جمهور آمریکا با اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر نگرانی ها از اختلافات تجاری میان آمریکا و چین را که می تواند بر تقاضا برای انرژی تاثیر بگذارد افزایش داد، قیمت نفت به پایین ترین رقم از زمان حمله به تاسیسات نفتی عربستان رسید.

سخنرانی دیروز دونالد ترامپ این پیام منفی را به بازار نفت مخابره کرد که قرار نیست توافقی سریع در مذاکرات تجاری پیشرو میان سران آمریکا و چین در ماه اکتبر به دست بیاید و این می تواند موجب تضعیف هر چه بیشتر تقاضا برای نفت شود.

در همین حال و به دنبال طرح موضوع استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ارزش سهام در بازار بورس آمریکا کاهش داشت به نحوی که دو شاخص اس اند پی ۵۰۰ و نزدک بیشترین افت در طی یک ماه اخیر را تجربه کردند که همین مساله نیز بر روی قیمت نفت تاثیر منفی خواهد داشت.

بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی c از سطح ۶۹٫۶۷ تارگت قیمت را بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی یعنی بر روی سطح ۶۱٫۴۲ نشان می دهد و این موضوع را کاهش قیمت در موج نزولی c به زیر سطح ۶۲٫۴۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) به وضوح نشان داده است.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت اولیه قیمت بر روی ۶۲٫۹۷ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۹۲ دلار در هر بشکه می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن