تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تنها در صورت شکست سطح حمایت روانی ۱۵۰۰ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۸۸ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۴۵ خواهد شد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۱۴ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت ۱۵۱۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۴۸۸ دیده می شود که ابتدا می بایست از سطح حمایت اصلی ۱۵۰۰ عبور کند. همانطور که در بالا گفته شد چنانچه این سطح حمایت ۱۴۸۸ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۴۵ خواهد شد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود موج افزایشی b در حوالی سطح ۱۵۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) به پیک و سقف خود رسید. از منظر تحلیل تکنیکال این طور به نظر می رسد که قیمت جهانی اونس طلا در موج c یعنی سومین موج از یک حرکت اصلاحی نزولی از سطح ۱۵۵۷ در حال حرکت است و در این موج قادر است به سوی سطح ۱۴۸۸ کاهش یابد که لازمه آن عبور از سطح حمایت اصلی ۱۵۰۰ است.

گفتنی است در صورت عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت روانی ۱۵۰۰ و با توجه به افزایش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۵۱۴ شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد زیرا باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۵۳۶ (سقف موج b) خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی اونس طلا برای سومین بار متوالی در حال کاهش است که دلیل اصلی آن تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار است و این مساله تا حدودی توانسته است که تاثیرات مثبت و افزایشی اونس طلا یعنی نگرانی های سیاسی و تنش های تجاری میان آمریکا و چین را فعلا خنثی کند. ریسک های ناشی از تنش های سیاسی و جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار دلار آمریکا به عنوان یک محل امن شده است.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر جهان به بالاترین رقم های چند هفته گذشته رسیده است و یورو به کمترین نرخهای دو ساله مقابل دلار آمریکا سقوط کرده است.

همانطور که دیروز گفتیم بعد از آنکه رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد توافقنامه تجاری ایالات متحده و چین می تواند زودتر از آنچه انتظار می رود اتفاق بیافتد از تقاضای طلا کاسته شد. هر دو کشور از سال گذشته درگیر مذاکرات تجاری شده اند و انتشار این خبر در حال حاضر جوی از ریسک پذیری (کاهش طلا و ین ژاپن) در بازارها ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت که توافق ایالات متحده و چین می تواند زودتر از آنچه فکر می شود انجام شود. در واکنش به این خبر قیمت جهانی طلا نیز از نزدیکی سطح مقاومت ۱۵۳۶ به پایین سطح ۱۵۱۴ کاهش یافته است و در حال حاضر در تلاش برای شکست سطح حمایت روانی ۱۵۰۰ است و باید دید امروز موفق خواهد شد یا خیر.

این در حالی است که پیش از این در واکنش به پیشنهاد استیضاح دونالد ترامپ از سوی نمایندگان دموکرات حامی استیضاح ترامپ و نانسی پلوسی رئیس نمایندگان مجلس جوی از ریسک گریزی (کاهش سهام و افزایش طلا و ین ژاپن) در بازار های مالی حکمفرما بود.

گزارش افشاگرانه یکی از کارکنان دولت آمریکا که دیروز منتشر شد حکایت از آن دارد که دونالد ترامپ نه تنها از موقعیت خود برای فشار بر اوکراین برای پرونده سازی برای پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود سوء استفاده کرده است، بلکه کاخ سفید تلاش کرده تا شواهد مربوط به گفت وگوی آن را پنهان کند.

با این حال باید توجه داشت با استناد به اینکه هنوز شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اقتصاد جهانی در حال کاهش است و سیاست گذاران پولی بانکهای مرکزی جهان به طور بالقوه در اندیشه سیاست های انبساطی کمّی (QE) هستند که باعث کاهش نرخ های بهره و بازدهی اوراق قرضه می شود این موضوع از منظر تحلیل بنیادی همچنان از قیمت جهانی اونس طلا در نرخهای پایین حمایت خواهد کرد.

مخصوصا اینکه آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۲۴٫۹۳۵ تن افزایش یافته و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. همچنین سرمایه گذاران نگران سیگنال های ضد و نقیضی هستند که از سوی مقامات چین و آمریکا در مورد اختلافات تجاری شان مخابره می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا