تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تنها در صورت شکست سطح حمایت ۱۴۸۰ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۶۱ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۴۵ خواهد شد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۴۸۸ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۸۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۴۸۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) دیده می شود.

همانطور که در بالا گفته شد چنانچه این سطح حمایت ۱۴۸۰ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۴۵۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) و ۱۴۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خواهد شد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود موج افزایشی b در حوالی سطح ۱۵۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) به پیک و سقف خود رسیده است. از منظر تحلیل تکنیکال این طور به نظر می رسد که قیمت جهانی اونس طلا در موج c یعنی سومین موج از یک حرکت اصلاحی نزولی از سطح ۱۵۵۷ در حال حرکت است و در این موج قادر است به سوی سطح ۱۴۶۱ کاهش یابد که لازمه آن عبور از سطح حمایت اصلی ۱۴۸۰ است.

گفتنی است در صورت عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۱۴۸۰ در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۵۰۰ شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد زیرا باعث تقویت قیمت آن به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۵۱۴ و ۱۵۳۶ (سقف موج b) خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی نگرانی ها از تنش های تجاری میان آمریکا و چین کاهش یافته و ارزش دلار آمریکا تقویت شده است که این مساله منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۴۸۸ شده است. هر چند در اواخر روز جمعه دولت ترامپ اعلام کرد در حال بررسی خارج کردن شرکت های چینی از بازار بورس آمریکا است و چنین اقدامی می تواند تنش های تجاری میان دو کشور را به شدت افزایش دهد اما مقامات خزانه داری آمریکا بعد از آن گفتند که این کشور در حال حاضر برنامه ای برای ممانعت از عرضه سهام شرکت های چینی در بورس آمریکا ندارد و این موضوع نیز قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار داده است.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۲۲٫۸۸۳ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز اخبار مهمی در بازار منتشر خواهد شد اما در آخر هفته با اعلام تعداد اشتغال ماهانه (NFP) در آمریکا پیش بینی می کنیم، به دلیل وجود خبرهای سیاسی و اقتصادی موجود، نوسانات بالایی را در آخر هفته شاهد باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا