تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۵۷٫۵۸ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۶٫۲۱ در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا به وضوح دیده می شود این سطح مقاومت ۵۶٫۲۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی ۵۴ به ۶۳٫۳۸ قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

از منظر تحلیل تکنیکال در چارت پایین سطح مقاومت بعدی بر روی ۵۷٫۵۸ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۸٫۶۹ می شود و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی نزولی محدود به نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۵۶٫۲۱ یا ۵۵٫۲۸ خواهد بود که این سطح مماس با خط روند صعودی رسم شده از سطح ۵۰٫۵۲ می باشد که در نمودار زیر به وضوح مشاهده می فرمائید.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطوح حمایت ۵۶٫۲۴ و ۵۴٫۰۶ روبرو شده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج صعودی C از سطح ۵۰٫۵۲ تشکیل شده اند.

هر چند این موج در برخورد با سطح مقاومت ۶۲٫۶۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) با چالش مواجه شده است اما این موج هنوز تکمیل نشده و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۶۵٫۵۰ و ۷۴٫۷۶ بالا بکشاند و به باور ما قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی سطوح حمایت ۵۶٫۲۴ و ۵۴٫۰۶ مجدد با ورود خریداران می تواند به نرخهای بالاتر افزایش یابد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ9) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۶۰٫۷۳ و ۶۲٫۸۸ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در نمودار دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۵۷٫۲۷ و ۷۱٫۹۵ تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۲٫۸۸ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۴٫۶۱ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۷۳ شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۹٫۲۷ خواهد شد. از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که قیمت در بالای خط روند صعودی رسم شده در نوسان است تمایلات بازار بیشتر به افزایش قیمت اشاره دارد.

در بررسی چارت یک ساعته به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی سطح ۶۱٫۹۴ مورد حمایت قرار گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۵٫۸۸ قرار گرفته است. در چارت روزانه این موج از سه موج کوچک شکل گرفته است و موج نزولی کنونی b ممکن است در حوالی یکی از سطوح ۶۱٫۹۴ یا ۵۹٫۶۳ دلار در هر بشکه پایان یابد و بعد از آن به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت در موج صعودی c خواهیم بود که در چارت روزانه مشخص گردیده است.

از این رو برای امروز نکته قابل توجهی در خصوص نفت برنت دریای شمال وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن