تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۴۶۱ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۴۴۵ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۶۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۱۵۳۴ قرار دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال علاوه بر سطوح فیبوناچی پروجکشن مختلف ، کاهش کنونی قیمت توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تحت کنترل قرار دارد. با توجه به شکسته شدن سطح ۱۴۸۸ این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطح ۱۴۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یابد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۴۸۸ باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۵۱۴ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت روزانه کاهش قیمت از سطح ۱۵۵۷ (بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۹) بدنبال وارونه شدن روند صعودی قیمت از سطح ۱۲۶۵ صورت گرفته است و در این روند از پنج موج شکل گرفته است. همانگونه که در چارت پایین دیده می شود موج چهارم یعنی موج ۴ در حوالی سطح حمایت ۱۳۸۱ به پایان رسیده است که پیش بینی می شود این سطح مجدد لمس شود. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از یک موج صعودی (c) از سطح ۱۲۶۵ اولین تارگت نزولی قیمت را بر روی سطوح ۱۴۵۲ و ۱۴۲۷ نشان می دهد که این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی قرار دارند.

از نظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای دو ماهه گذشته سقوط کرده است که دلیل اصلی آن تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا به بالاترین نرخهای دو ساله گذشته و امید به پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین است که باعث افزایش بازارهای سهام بین الملل شده است.

همانطور که قبلا گفتیم از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. بازارهای چین نیز در تعطیلات عمومی طولانی هستند که همین نیز فشارهای نزولی بر اونس طلا را بیشتر کرده است.

انتشار اخباری از پیتر ناوارو مشاور تجاری دولت آمریکا مبنی بر اینکه حذف شرکت های چینی از بورس اوراق بهادار آمریکا اخبار جعلی است  و از سوی دیگر قرار است هفته آینده مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین در سطح بالا در واشنگتن از سربگیرد نیز به کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا دامن زده است. هر چند تنش های تجاری و فناوری میان دو اقتصاد بزرگ جهان شدت گرفته اما برخی از سرمایه گذاران به توافق و سازش امیدوار هستند. بنابراین تمایلات بازار هنوز هم نشان می دهد که احتمال فشار نزولی و تضعیف بیشتر اونس طلا به سطوح ۱۴۵۲ و ۱۴۴۵ وجود دارد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۲۰٫۸۳۱ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای (ISM) و سخنرانی چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا اخبار مهمی در بازار این کشور منتشر نخواهد شد اما در آخر هفته با اعلام تعداد اشتغال ماهانه (NFP) در آمریکا پیش بینی می کنیم، به دلیل وجود خبرهای سیاسی و اقتصادی موجود، نوسانات بالایی را در آخر هفته شاهد باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا