تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی افزایشی خود در حوالی منطقه مقاومت ۱۵۱۴و ۱۵۲۶ پایان دهد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و کانال نزولی رسم شده در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این حرکت افزایشی بعد از تکمیل شدن چرخه سه موجی از سطح ۱۵۵۷ تشکیل شده است و این موج بخشی از چرخه بزرگ تر است که می تواند دیر یا زود قیمت را به سطوح ۱۴۱۱ و ۱۳۷۷ برساند و هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال کانال نزولی رسم شده نشاندهنده آن است که قسمت دوم از چرخه بزرگ تر یعنی موج B ممکن است در حوالی سطح مقاومت ۱۵۱۴ پایان یابد و در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۵۳۶ تاییدی در جهت استمرار روند صعودی خواهد بود.

در بررسی چارت روزانه روند صعودی قیمت از سطح ۱۲۶۵ شامل پنج موج است که کف موج ۴ در حوالی سطح ۱۳۸۱ ممکن است تاچ شود. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۵۲۴ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی وجود دارد. به باور ما این سطح مقاومت به همراه مقاومت دیگر در ۱۵۱۴ در شرایط فعلی می توانند مانع از هر گونه تقویت بیشتر قیمت در چارت یک ساعته و روزانه شوند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی اعلام آمارهای ضعیف روز سه شنبه از بخش موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) و اعلام ضعیف روز گذشته آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) همچنان نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی و آمریکا را تشدید کرده است و احتمالا بانک فدرال رزرو آمریکا اقدام به کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد کرد که این مساله باعث کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی به پایین ترین نرخهای یک هفته اخیر و تقویت قیمت جهانی اونس طلا از نزدیکی سطح حمایت ۱۴۶۱ به سطح مقاومت روانی ۱۵۰۰ شده است.

فعالیت های موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا‌ در ماه سپتامبر به پایین ترین رقم در طی بیش از ۱۰ سال گذشته رسید که نشاندهنده رکود در این بخش است. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد.

دیروز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد تعرفه ۷٫۵ میلیارد دلاری بر کالاهای اتحادیه اروپا را وضع خواهد کرد بازارهای سهام آمریکا کاهش مواجه شد و بدنبال آن امروز بازارهای سهام آسیا سقوط کردند و این موضوع در زمان جریان ریسک گریزی به افزایش قیمت جهانی اونس طلا به عنوان دارایی مطمئن کمک کرده است.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۲۳٫۷۶۲ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در حال حاضر سرمایه گذاران طلا منتظر اطلاعات بیشتری برای سنجش سلامت اقتصادی آمریکا هستند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) اخبار مهمی در بازار این کشور منتشر نخواهد شد اما فردا با اعلام تعداد اشتغال ماهانه (NFP) در آمریکا پیش بینی می کنیم، به دلیل وجود خبرهای سیاسی و اقتصادی موجود، نوسانات بالایی را در آخر هفته شاهد باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا