تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست کامل سطح روانی ۱۵۰۰ به سوی سطح حمایت ۱۴۸۸ را حرکت کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۱۴۶۱ و ۱۴۴۵ کاهش یابد و این سناریوی نزولی را تثبیت قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۵۱۴ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۸۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است و افزایش قیمت از سطح ۱۴۵۸ (پایین ترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۹) به نظر می رسد که در نزدیکی سطح مقاومت ۱۵۱۴ به پایان رسیده است که این سطح مماس با سقف کانال نزولی رسم شده در چارت یک ساعته است.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که موج افزایشی در قالب یک موج B صورت گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۵۵۷ می باشد و این چرخه دیر یا زود می تواند قیمت را به سطوح ۱۴۱۱ و ۱۳۷۷ هدایت کند. به باور ما موج نزولی C می تواند از نزدیکی سطح مقاومت ۱۵۱۴ آغاز گردد که این باعث وارونه یا معکوس شدن کامل موج B می شود. به باور ما تنها افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۵۳۶ تاییدی در جهت استمرار روند صعودی خواهد بود.

در بررسی چارت روزانه نیز تجزیه و تحلیل خطوط فیبوناچی پروجکشن سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۵۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵) نشان می دهند و این مانع توسط خط روند نزولی رسم شده این سطح ۱۵۲۴ را تبدیل به مقاومت مستحکمی کرده است. از این رو احتمال کاهش قیمت به سوی سطح ۱۴۷۹ نسبت به افزایش قیمت به بالای سطح ۱۵۲۴ محتمل تر به نظر می رسد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی بر اساس گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا نرخ اشتغال در این کشور در ماه سپتامبر اندکی رشد داشته و نرخ بیکاری به نزدیکی پایین ترین رقم ۵۰ سال گذشته رسیده است. این آمارها تا حدی موجب شدند تا نگرانی ها در مورد احتمال بروز رکود در اقتصاد آمریکا فروکش کند.

هر چند این انتظار وجود داشت که ممکن است شاهد بیشترین افت اشتغال در سال باشیم اما روز جمعه این اتفاق رخ نداد و این در حالی است که بازار جهانی طلا روی کاهش مجدد نرخ بهره حساب باز کرده است. با توجه به سایر آمارهای اقتصادی منفی منتشر شده ، آمار بخش اشتغال نسبتا قابل قبول به نظر می رسد و به همین دلیل قیمت جهانی اونس طلا فعلا با سطح مقاومت ۱۵۱۴ مواجه است.

باید توجه داشت هفته پیش به دلیل آمارهای منفی منتشر شده این گمانه زنی تقویت شده بود که بانک فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا مجددا نرخ بهره را کاهش خواهد داد اما آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی مخصوصا کاهش نرخ بیکاری این کشور به پایین ترین سطح در نیم قرن گذشته موجب شد تا این احساس تا حدی فروکش کند و تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۵۱۴ تثبیت شده است احتمال کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۴۸۸ وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا