تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۵۳٫۲۸ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۴٫۴۶ افزایش داشته باشد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی از یک روند نزولی از سطح ۵۹٫۳۹ تشکیل شده است و افزایش قوی قیمت از سطح ۵۰٫۹۹ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) نشاندهنده معکوس شدن روند نزولی است.

از نگاه تحلیل تکنیکال این تاییده وارونه یا معکوس شدن روند نزولی را واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در چارت یک ساعته نشان داده است که بیانگر خسته شدن روند نزولی است. در حرکت نزولی سطح حمایت مهم قیمت بر روی ۵۲٫۳۳ دیده می شود که اگر این سطح به هر دلیلی شکسته شود منجر به کاهش کوتاه قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۵۱٫۵۰ و ۵۰٫۸۳ می شود که دوام چندانی نخواهد داشت.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر نبوده خود را در زیر سطوح حمایت مهم ۵۱٫۴۸ و ۵۱٫۰۹ تثبیت کند و این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ و خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۳٫۳۸ قرار دارند. به باور ما قیمت نفت خام سبک آمریکا دیر یا زود می تواند خود را تا سطوح ۵۳٫۴۴ و ۵۵٫۳۴ بالا بکشاند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۵۸٫۸۷ و ۵۹٫۷۲ افزایش داشته باشد که این موضوع را بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی ۶۹٫۶۷ تشکیل شده است.

در چارت پایین قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح حمایت ۵۶٫۲۵ افزایش قابل توجهی داشته است و این حرکت صعودی قیمت به همراه واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته RSI نشاندهنده وارونه شدن روند نزولی قیمت از سطح ۷۱٫۹۵ (بالاترین سطح ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹) است. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۷٫۶۹ با قدرت شکسته شود منجر به تضعیف بیشتر قیمت به سطوح ۵۶٫۹۷ و ۵۶٫۲۵ خواهد شد.

در بررسی چارت روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال در حوالی سطوح ۵۶٫۹۲ و ۵۶٫۸۸ مورد حمایت قرار گرفته است که هر یک از آنها بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۷۱٫۹۵ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۵۹٫۷۶ افزایش داشته باشد.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه قیمت به زیر سطوح حمایت ۵۶٫۹۲ و ۵۶٫۸۸ برسد منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۵۴٫۹۱ خواهد شد که این سناریو بعید به نظر می رسد. اکنون انتظار داریم که قیمت نفت برنت دریای شمال به نرخهای بالاتر بازگردد زیرا سطوح حمایت تکنیکال در منطقه ۵۶٫۹۲ و ۵۶٫۸۸ دلار در هر بشکه چندان موافق تضعیف قیمت آن نیست. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن