تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۴۸۸ را بشکند و تا سطوح حمایت بعدی ۱۴۶۱ و ۱۴۴۵ سقوط کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۸۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است و حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۴۵۸ (پایین ترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۹) در نزدیکی سطح مقاومت ۱۵۱۴ به پایان رسیده است.

در چارت پایین این حرکت افزایشی در قالب یک موج B صورت گرفته است که دومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۵۵۷ محسوب می شود و به باور ما این موج توسط موج نزولی C وارونه خواهد شد و در میان مدت می تواند در این موج قیمت را تا سطوح ۱۴۱۱ و ۱۳۷۷ پایین بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال این چرخه در قالب یک کانال نزولی شکل گرفته است که به تارگت نزولی ۱۴۴۵ اشاره دارد. همچنین در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سطح حمایت ۱۴۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک روند صعودی ۱۲۶۵) را شکسته است و شکسته شدن این سطح حمایت به منزله ی تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۴۷۹ و ۱۴۵۲ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و رشد شاخص های بورس سهام بین الملل در آستانه مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین ، قیمت جهانی اونس طلا با کاهش مواجه شده است. ارزش دلار آمریکا پس از آنکه اعلام شد چین آمادگی دارد در مورد بخش هایی از مذاکرات که دو طرف بر سر آن به توافق رسیده اند ‌با آمریکا توافق امضا کند با افزایش روبرو شده است.

مذاکرات تجاری آمریکا و چین در سطح مقامات ارشد این دو کشور قرار است اواخر این هفته از سر گرفته شود. در این مذاکرات نخست وزیر چین با نماینده تجاری آمریکا و وزیر خزانه داری این کشور در واشنگتن دیدار نماید. این مذاکرات در شرایطی انجام می شود که قرار است تعرفه های دولت آمریکا علیه ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی‌ از روز ۱۵ اکتبر از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یابد و ترامپ گرفته است اگر پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشود تعرفه های تجاری افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است فردا  انتشار صورتجلسه نشست کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC Minutes) مورد توجه معامله گران خواهد بود تا مشخص شود آیا نرخ بهره در ماه اکتبر کاهش می یابد یا خیر. اگر در صورتجلسه فردا شب سیگنال کاهش نرخ بهره صادر شود این سومین مرتبه در سال جاری خواهد بود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا کاهش می یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا