تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی قیمت آن با توجه به عدم توانایی قیمت در تثبیت پایین سطح حمایت ۱۴۸۸ کمی مبهم و نامشخص است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است و هنوز مشخص نیست که ناتوانی قیمت در شکست سطح حمایت ۱۴۸۸ به دلیل استمرار حرکت صعودی از سطح ۱۴۵۸ (پایین ترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۹) بوده است یا خیر.

برای امروز چنانچه قیمت در واکنش به خبر امشب صورتجلسه بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) بتواند به بالای سطح مقاومت ۱۵۱۴ دست یابد زمینه را برای استمرار روند صعودی قیمت به سوی سطح ۱۵۳۶ فراهم می آورد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۸۸ با قدرت شکسته شود نه تنها تاییدی در جهت تکمیل شدن موج افزایشی خواهد بود بلکه منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۴۴۵ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به کف کانال نزولی رسم شده می باشد.

در بررسی چارت روزانه کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۵۵۷ (بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۹) خلاف چرخه موج اصلاحی میان مدت از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) محسوب می شود و بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت تارگت قیمت را بر روی ۱۴۰۵ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی واقع شده است.

به باور ما حرکت اصلاحی افزایشی قیمت که در برخورد به سطح حمایت ۱۴۶۳ اتفاق افتاده است صرفا یک موج پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۶۵ می باشد و این موج پول بک تکمیل شده است و براساس این سیگنال در چارت روزانه تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۵۱۴ تثبیت شده است احتمال کاهش قیمت به سوی سطح ۱۴۶۳ وجود دارد و نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۱۴۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) این حرکت کاهشی به سوی سطح ۱۴۶۳ را تایید خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران انتشار صورتجلسه نشست کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC Minutes) مورد توجه معامله گران خواهد بود تا مشخص شود آیا نرخ بهره در ماه اکتبر کاهش می یابد یا خیر. اگر در صورتجلسه امشب سیگنال کاهش نرخ بهره صادر شود این سومین مرتبه در سال جاری خواهد بود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا کاهش می یابد.

در سایر تحولات مذاکرات تجاری آمریکا و چین در سطح مقامات ارشد این دو کشور قرار است اواخر این هفته از سر گرفته شود و نخست وزیر چین با نماینده تجاری آمریکا و وزیر خزانه داری این کشور در واشنگتن دیدار نماید و دورنمای پیشرفت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا دیروز پس از تحریم شرکت های چینی توسط واشنگتن دوباره تیره و تار شده است و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که احتمالاً به یک قرارداد تجاری سریع نمی‌رسند.

باید توجه داشت که مذاکرات سطح بالا با حضور لیو هی، معاون نخست وزیر چین، رابرت لایت هایزر نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌ داری این کشور در روز پنجشنبه آغاز می شود و این مذاکرات یک هفته پیش از اعمال عوارض ۲۵۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی برگزار می شود و ترامپ اعلام کرده است اگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگیرد، این افزایش عوارض در پانزدهم اکتبر اجرایی می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا