تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا  (CLX9) پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۵۲٫۸۰ دلار در هر بشکه سطح مقاومت ۵۳٫۹۱ را تاچ کند و بعد از آن در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۲ صعود کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۳٫۹۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۶۳٫۳۸ به ۵۰٫۹۹ قرار دارد و این روند به پنج موج تقسیم شده است. این ساختار به همراه الگوی واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته RSI و شکسته شدن خط روند نزولی اشاره به وارونه شدن روند نزولی دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی در برخورد به سطح مقاومت ۵۳٫۹۱ صرفا یک موج پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده است و سطح حمایت قیمت بر روی ۵۱٫۸۶ دیده می شود که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته زیر آن باعث کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۵۰٫۹۹ می شود.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطوح حمایت ۵۱٫۴۸ و ۵۱٫۰۹ روبرو شده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۳٫۳۸ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار دارند و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطوح ۵۵٫۳۴ و ۵۷٫۲۴ افزایش یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۵۸٫۸۵ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت به وضوح نشان داده است. همانگونه که در چارت دیده می شود افزایش قیمت از سطح ۵۶٫۱۵ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) هنوز تکمیل نشده و از سه موج تشکیل شده و تا کنون فقط دو موج اول آن کامل شده است.

به باور ما موج سوم یعنی موج افزایشی C می تواند از نزدیکی سطح حمایت ۵۷٫۵۰ شروع شود و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۵۶٫۱۵ به ۵۹٫۶۸ تشکیل شده است. از منظر تحلیل تکنیکال موج افزایشی C می تواند قیمت را به نرخهای بالای ۵۹٫۶۸ (بالاترین سطح ۷ اکتبر ۲۰۱۹) برساند.

اما بهتر است تارگت افزایشی واقع بینانه را در حدود سطح ۵۸٫۸۵ در نظر گرفت که به محض شکسته شدن اولین سطح مقاومت ۵۸٫۳۳ دسترسی قیمت به سطح ۵۸٫۸۵ تایید می گردد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۷٫۵۰ به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۵۶٫۹۸ و ۵۶٫۱۵ می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت در حال تلاش برای تثبیت بالای سطوح حمایت ۵۶٫۸۸ و ۵۶٫۹۲ می باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۷۱٫۹۵ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار گرفته اند. خط روند صعودی رسم شده از سطح ۲۷٫۱۰ نیز این محدوده ۵۶٫۹۲ و ۵۶٫۸۸ را تبدیل به حمایت مهمی کرده است.

هر چند اولین تلاش قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۹٫۷۶ دلار در هر بشکه ناکام بوده است اما این احتمال قویا وجود دارد که در تلاش بعدی بتواند به بالای این سطح مقاومت برسد. از منظر تحلیل بنیادی ناآرامی ها در دو کشور تولید کننده نفت یعنی عراق و اکوادور موجب افزایش نگرانی ها در مورد اختلال در عرضه نفت و بدنبال آن تقویت قیمت نفت در بازار جهانی شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن