تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در یک منطقه مابین نرخهای ۱۴۸۸ و ۱۵۱۴ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین مشخص است این منطقه بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از یک روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ قرار دارند.

در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۵۱۴ با قدرت شکسته شود زمینه را برای ورود خریداران با حد تارگت ۱۵۳۶ و ۱۵۵۷ فراهم می آورد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۸۸ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۴۴۵ می شود که لازمه آن عبور قیمت از سطح حمایت اصلی ۱۴۷۹ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی امواج الیوت ویو به تمایلات کاهشی قیمت اشاره می کند و همانگونه که در چارت زیر دیده می شود سه موج این حرکت نزولی قیمت از سطح ۱۵۵۷ را ساخته اند و تا کنون فقط موج اول آن یعنی موج A تکمیل شده است و به باور ما موج کنونی B به احتمال زیاد در نزدیکی سطح مقاومت ۱۵۱۴ پایان می یابد و بعد از آن می بایست منتظر شروع موج C باشیم. به باور ما تا زمانیکه که قیمت جهانی اونس طلا در این کانال نزولی در نوسان است می تواند با شکست سطح حمایت ۱۴۸۸ ریزش بیشتری انجام دهد مگر آنکه در حرکت صعودی کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۵۱۴ بسته شود.

در مجموع برای پیش بینی امروز نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۴۸۸ یا ۱۵۱۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی دیشب صورتجلسه نشست ماه سپتامبر ۲۰۱۹ بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و مشخص گردید که بسیاری از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا به تورم در توجیه کاهش نرخ بهره ماه سپتامبر تورم اشاره کردند. مقامات بانک فدرال آمریکا به چشم انداز اقتصادی برای مدیریت ریسک و اهداف تورم اشاره داشتند. چندین اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا گفتند مدل های آمار نشان می دهد احتمال رکود اقتصادی آمریکا در میان مدت به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سیاست گذاران بانک فدرال رزرو آمریکا عموما بیشتر نگران خطرات ناشی از تنش های تجاری ، ژئوپولیتیکی و اقتصاد جهانی هستند. تصویر واضح تر از نقاط ضعف در سرمایه گذاری ، کارخانه ها و صادرات در ایالات متحده آمریکا پدیدار شده است. آمارهای مربوط به بازارهای کار و اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا قوی است.

بسیاری از سیاست گذاران بانک فدرال رزرو آمریکا طرفدار حفظ نرخ بهره بودند و گفتند پیش بینی های اولیه خیلی کم تغییر کرده اند و عدم قطعیت ها مانع گسترش آن نمی شود. دو تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا می گویند که کاهش نرخ بهره ممکن است بسیار بیمه باشد. اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا ابراز نگرانی کردند که پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی در سطح پایین می تواند منجر به ریسک بیش از حد در بازارهای مالی شود و ثبات مالی را تهدید کند.

در این میان تعدادی دیگر از اعضای بانک فدرال با کاهش نرخ بهره مخالف بودند و از نظر این گروه از مقامات بانک فدرال وضعیت اقتصادی آمریکا تغییر قابل توجهی نداشته است که کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره را توجیه کند. صورتجلسه دیشب بانک فدرال رزرو ایالات متحده نشان داد که بیشتر سیاستگذاران از لزوم کاهش نرخ بهره در ماه گذشته حمایت می کنند ، در حالی که همه به طور کلی بیشتر نگران خطرات مرتبط با جنگ تجاری آمریکا با چین و کاهش رشد جهانی هستند و اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا درباره سایر موضوعات ژئوپولیتیکی و اینکه آنها چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا دارد نظرات متفاوتی داشتند.

در سایر تحولات مذاکرات تجاری آمریکا و چین در سطح مقامات ارشد این دو کشور قرار است امروز از سر گرفته شود و نخست وزیر چین با نماینده تجاری آمریکا و وزیر خزانه داری این کشور در واشنگتن دیدار نماید. باید توجه داشت که امروز مذاکرات سطح بالا با حضور لیو هی، معاون نخست وزیر چین، رابرت لایت هایزر نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور آغاز می شود و این مذاکرات یک هفته پیش از اعمال عوارض ۲۵۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی برگزار می شود و ترامپ اعلام کرده است اگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگیرد، این افزایش عوارض در پانزدهم اکتبر اجرایی می شود.

دور جدید مذاکرات چین و آمریکا در مورد جنگ تجاری در حالی از امروز آغاز می شود که آمریکا ویزای برخی از مقامات چین را محدود کرده ‌است. چینی‌ها نیز تنها در صورتی که ترامپ همه تعرفه‌های وارداتی را لغو کند، حاضر به توافقی محدود و جزئی هستند. هر چند دور جدیدی از مذاکرات تجاری بین مقامات دو کشور از امروز آغاز می شود اما امیدواری چندانی برای رسیدن به توافق وجود ندارد. اقداماتی که واشنگتن روز سه ‌شنبه انجام داد، این جنگ را به قلمروهای جدیدی کشانده است.

یکی از آن‌ها ، تحریم شرکت‌های حوزه تکنولوژی و استارت‌آپ‌های چینی بوده‌ است. آمریکا برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی را در لیست سیاه قرار داده‌است. به این ترتیب، این شرکت‌ها نمی‌توانند تکنولوژی آمریکایی بخرند یا محصولات‌شان را به بازار آمریکا بفروشند. علاوه بر این، دولت آمریکا ویزای برخی از مقامات چینی را محدود کرده ‌است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا