تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا چنانچه قیمت آن به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۱۵۱۴ و ۱۵۱۶ تثبیت شود پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۴۷۹ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۴۵۵ کاهش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۷۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۶ قرار دارد و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۱۴۵۵ و ۱۴۱۸ پایین بکشاند.

بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از رالی صعودی قیمت از سطح ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ تارگت نزولی قیمت را در سطح ۱۴۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد. به باور ما قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی C در کانال نزولی حرکت خواهد کرد که کف این کانال به تارگت نزولی ۱۴۴۵ اشاره دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۵۱۶ می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد زیرا شکست این سطح مقاومت به معنای استمرار روند صعودی به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۵۵۷ خواهد بود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی اونس طلا اندکی موجب جلب توجه پناه جویان دارایی های امن و مطمئن شده است زیرا خوشبینی های اخیر درباره توافق تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین از میان رفته و سرمایه گذاران نیز از پیچ و تاب های مداوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کردند. اونس طلا که در شرایط ریسک گریزی به عنوان دارایی امن و مطمئن شناخته می شود فعلا در طی ۲۴ ساعته گذشته در بالای سطح ۱۴۸۸ مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ روز جمعه به تشریح اولین مرحله از توافق تجاری برای پایان دادن به جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ دنیا پرداخت و افزایش تعرفه های تهدید آمیز به چین را به حالت تعلیق درآورد ، اما بعد از آن مقامات هر دو طرف گفتند که کارهای بیشتری لازم است صورت گیرد قبل از اینکه توافق انجام شود.

به همین دلیل اونس طلا پس از انتشار گزارشی مبنی بر اینکه چین می خواهد گفتگوهای بیشتری را تا پایان ماه اکتبر انجام دهد تا جزئیات توافق “مرحله یک” را به دست آورد با افزایش روبرو شد. استیون منوچین ، وزیر خزانه‌ داری آمریکا نیز روز دوشنبه گفت احتمالاً در صورت عدم دستیابی به توافق تجاری با چین تا زمانی که مقرر شده ، دور جدید تعرفه های تجاری در مورد واردات چین اعمال خواهد شد ، اما گفت که او انتظار دارد این توافق حاصل شود.

در سراسر اقیانوس اطلس ، توافق برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز دوشنبه در توازن قرار گرفت پس از آنکه دیپلمات ها اعلام کردند این بلوک خواهان امتیازات بیشتر از نخست وزیر این کشور بوریس جانسون است و گفت که توافق کامل در این هفته امری کاملا بعید است. در هر حال به نظر می رسد احتیاط به بازارها بازگشته زیرا فعالان بازار دریافته اند که هیچ چیز در رابطه با جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین و همچنین موضوع مهم برکسیت Brexit تغییر نکرده است.

این واقعیت که هیچ چیز به طور قابل ملاحظه ای هنوز تغییر نکرده است و عدم قطعیت در این خصوص همچنان بالاست، به عنوان یک واقعیت و یا بهانه ای است که در روز دوشنبه سرمایه گذاران بازارهای مالی را به سمت دارایی های امن و مطمئن مثل اونس طلا هدایت کرد. به نظر می رسد توافق تجاری جزئی بین دو اقتصاد بزرگ جهان دارای پیشرفتی محدود در زمینه ساختاری مانند موضوع انتقال فناوری باشد.

در معاملات روز دوشنبه حجم معاملات پایین تر از حد معمول بود زیرا در ژاپن بازار توکیو در تعطیل عمومی به سر می برد و در ایالات متحده آمریکا به خاطر تعطیلی روز کلمب (روز کشف آمریکا) نوسانات اندک بود و برای امروز باید منتظر بود و دید قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطوح ۱۴۸۸ و ۱۴۷۹ خواهد شد یا خیر.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا