تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا  (CLX9) پیش بینی می شود سطح حمایت ۵۲٫۸۰ دلار در هر بشکه شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۵۱٫۸۶ سقوط کند و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۶۳٫۳۸ به ۵۰٫۹۹ تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این رالی صعودی کوتاه مدت از سطح ۵۰٫۹۹ به سه موج تقسیم شده است که موج دوم آن یعنی موج b در اطراف سطح ۵۱٫۸۶ پایان یافته که پیش بینی می شود امروز مجدد این سطح تاچ شود. براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۳٫۹۱ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۲ می شود.

در بررسی چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح حمایت ۵۳٫۴۴ کاهش یافته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۳٫۳۸ وجود دارد و به باور ما قیمت آن به سوی سطح ۵۱٫۴۸ یعنی به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ سقوط خواهد کرد که فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش به نظر می رسد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ9) پیش بینی می شود قیمت آن مقداری به سوی سطح مقاومت ۵۹٫۶۵ افزایش یابد و بعد از آن به سوی سطوح ۵۸٫۴۴ و ۵۷٫۹۰ کاهش داشته باشد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت تایم فریم یک ساعته به وضوح نشان داده است.

همانگونه که در چارت دیده می شود کاهش قیمت از سطح ۶۰٫۷۳ در قالب سه موج شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و موج دوم یعنی موج b می تواند مقداری به سوی سطح مقاومت ۵۹٫۶۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۶٫۱۵ به ۶۰٫۷۳) گسترش یابد. به باور ما این موج در حوالی سطح مقاومت ۵۹٫۶۵ پایان می یابد و بعد از آن می بایست منتظر کاهش قیمت در موج نزولی c بود که در نمودار بعدی به وضوح مشخص گردیده است.

باید توجه داشت رالی صعودی قیمت از سطح ۵۶٫۱۵ به سه موج تقسیم شده است که موج دوم یعنی موج B در حوالی سطح ۵۷٫۹۰ پایان یافته که به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال دوباره می تواند این سطح را لمس کند. لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۵۹٫۶۵ برسد و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۶۰٫۰۶ و ۶۰٫۴۱ می شود.

از نظر تحلیل بنیادی به خاطر تعرفه های وضع شده و کاهش حجم تجارت جهانی میزان صادرات و واردات چین در ماه سپتامبر بیش از حد انتظار کاهش داشته است. معامله گران در مورد توافق تجاری محدود آمریکا و چین که هدف آن پایان دادن به جنگ تجاری ۱۵ ماهه میان دو اقتصاد بزرگ جهان است نیز موجب شده تا احساس سرمایه گذاری ضعیف شود. روند کاهش صادرات چین در ماه سپتامبر شتاب بیشتری به خود گرفت و در حالی که میزان واردات این کشور نیز برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت.

در بررسی چارت روزانه به نظر می رسد که شکست اشتباه در سطح مقاومت ۵۹٫۷۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی نزولی c از سطح ۷۱٫۹۵) اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود قیمت آن برای مدتی در پایین این سطح در نوسان باشد یا به سوی سطح حمایت ۵۶٫۸۸ دلار در هر بشکه اصلاح کند که در چارت روزانه مشخص گردیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن