تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا  (CLX9)پیش بینی می شود سطح مقاومت ۵۴٫۱۳ دلار در هر بشکه شکسته شود و تا سطوح مقاومت بعدی ۵۴٫۵۹ و ۵۵٫۰۵ صعود کند و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده اند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود رالی افزایشی قیمت از سطح ۵۰٫۹۹ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) گسترش یافته و از سه موج شکل گرفته است و موج اول یعنی موج C در حال پیشروی به سطوح ۵۵٫۰۵ و ۵۶٫۵۶ می باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند.

به باور ما حرکت اصلاحی نزولی فعلی که در برخورد به سطح مقاومت ۵۴٫۱۳ اتفاق افتاده است در حوالی سطح حمایت ۵۳٫۷۹ (بالاترین سطح ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹) به پایان رسیده است و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه قیمت آن به زیر این سطح حمایت ۵۳٫۷۹ برسد موجب کاهش جزئی و کوتاه قیمت آن به سطح حمایت ۵۳٫۵۵ می شود. در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطح حمایت ۵۱٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) روبرو شده است.

با توجه به کف سه قلوی قیمت که در حوالی این سطح حمایت ساخته شده است می بایست منتظر تقویت بیشتر قیمت به سطح ۵۷٫۴۸ بود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی کندل روزانه پایین سطح حمایت ۵۱٫۴۸ بسته شود می بایست در سناریوی افزایشی بالا تجدید نظر کرد زیرا منجر به تضعیف قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۴۵٫۴۷ می شود که البته این سناریو فعلا مورد توجه نیست.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح ۶۰٫۷۳ (بالاترین سطح ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹) را لمس کند و این حرکت صعودی را از نظر بررسی امواج الیوت ویو قرار گرفتن قیمت در موج صعودی C به وضوح نشان داده است.

اصل امواج الیوت در واقع یک شکل از تحلیل فنی و تکنیکال است که معامله گران از آن برای تجزیه و تحلیل چرخه بازار و پیش بینی روند قیمت با شناسایی شدت در روانشناسی سرمایه گذار، قیمت های بالا و پایین و دیگر عوامل جمعی استفاده می کنند.

همانطور که در چارت دیده می شود این موج از سطح ۵۸٫۰۰ آغاز گردیده است و در این موج قادر است قیمت را تا سطوح ۶۰٫۸۳ و ۶۲٫۵۸ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار گرفته اند. بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از رالی صعودی ۵۶٫۱۵ به ۶۰٫۷۳ سطح مقاومت ضعیف را بر روی ۶۰٫۰۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) نشان می دهد که این سطح موقتا مانع از این حرکت افزایشی شده است.

هر چند احتمال تشکیل حرکت اصلاحی نزولی بعید نیست اما هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۵۹٫۳۰ خواهد بود که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۶۰٫۷۳ می باشد. از منظر تحلیل بنیادی امید به بسته شدن یک قرارداد تجاری بین چین و آمریکا باعث تقویت قیمت نفت شده است.

چین و آمریکا امیدوار هستند هر چه زودتر به یک قرارداد چند مرحله ای با یکدیگر برسند و بتوانند عوارض وضع شده بر کالاهای یکدیگر را لغو کنند و از سوی دیگر خوش بینی در مورد قرارداد قریب‌ الوقوع برکسیت (خروج انگلیس از منطقه اتحادیه اروپا) نیز باعث افزایش قیمت نفت شده است.

در بررسی چارت روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال دو مرتبه در حال تلاش برای لمس سطح مقاومت ۵۹٫۷۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۷۱٫۹۵) می باشد و به باور ما این بار موفق به شکست این سطح مقاومت خواهد شد.

همانطور که بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از رالی صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ نشان می دهد افزایش کنونی قیمت می تواند تا سطح ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه یعنی تا خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی در چارت روزانه امتداد داشته باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن