تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۴۸۰ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح ۱۴۵۸ (پایین ترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۹) کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۸۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۷ تشکیل شده است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۱۴۵۶ و ۱۴۴۲ پایین بکشاند که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

باید توجه داشت فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده به وضوح عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی تایید شده پرچم به تارگت نزولی در حوالی سطح ۱۴۱۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) اشاره دارد و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۴۹۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۵۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

در بررسی چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطح حمایت ۱۴۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۵۵۷) شده است و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح حمایت بعدی ۱۴۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) کاهش یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی خبر مهم امروز بازار، اعلام شاخص GDP ایالات متحده در سه ماهه سوم سال و نیز اعلام نرخ بهره FOMC است. همراستا با پیش بینی اکثریت بازار ، انتظار داریم رشد اقتصادی سه ماهه سوم ۱٫۶ درصد اعلام شود و نرخ بهره بانک فدرال به ۱٫۷۵ درصد کاهش یابد و از آنجاییکه بررسی و تحلیل چشم انداز آتی اقتصادی ایالات متحده برای بازار اهمیت دارد، بیانیه همراه اعلام نرخ بهره بانک فدرال آمریکا، مورد توجه قرار خواهد داشت.

معامله گران انتظار دارند بانک فدرال رزرو برای سومین بار در سال جاری میلادی نرخ بهره را به میزان ۰٫۲۵ درصد کاهش دهد. در سایر تحولات توافق تجاری موقت بین آمریکا و چین ممکن است آنگونه که انتظار می رفت به موقع برای امضا در ماه آینده در شیلی آماده نشود، اما این بدان معنا نیست که توافقی در کار نخواهد بود. آمریکا و چین بیش از یک سال است که مجموعه ای از تعرفه ها را علیه کالاهای وارداتی از یکدیگر اعمال کرده و موجب افزایش نگرانی نسبت به بروز رکود در اقتصاد جهانی شده اند.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و پیش بینی می شود نرخ بهره بانک فدرال آمریکا از رقم قبلی %۲٫۰۰ به %۱٫۷۵ کاهش یابد، نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد.

در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند.

به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲ گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا در خارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی).

همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود و هم اکنون ریاست بانک فدرال رزرو آمریکا را آقای جرومی پاول برعهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا