تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه بتواند به زیر سطح حمایت ۱۴۹۴ کاهش یابد دو مرتبه سطح حمایت ۱۴۸۰ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح ۱۴۵۸ (پایین ترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۹) کاهش یابد که این حرکت مشروط به تثبیت قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۵۰۳ می باشد اما اگر از بالا سطح مقاومت ۱۵۰۳ شکسته شود باید منتظر افزایش قیمت به سطوح مقاومت ۱۵۱۰ و ۱۵۱۷ بود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۹۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۷ قرار گرفته است و چنانچه این سطح حمایت شکسته شود می تواند منجر به کاهش قیمت به سطوح ۱۴۵۶ و ۱۴۴۲ شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

در چارت پایین افزایش قیمت در برخورد به سطح حمایت ۱۴۸۰ اندکی قوی تر از حد انتظارات بوده و قیمت آن به درون الگوی گوه بازگشته است. در میان مدت تا زمانیکه قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۵۱۷ نرسیده است تارگت های نزولی ۱۴۵۶ و ۱۴۴۲ هنوز مورد توجه است.

باید توجه داشت فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده به وضوح عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز هر دو الگوی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت به تمایلات نزولی بازار اشاره دارند و این در حالی است که قیمت آن خود را در منطقه مابین ۱۴۵۸ و ۱۵۱۸ محبوس کرده است. به باور ما کاهش قیمت از سطح ۱۵۵۷ برای تکمیل شدن خیلی سطحی و کم عمیق به نظر می رسد و ممکن است در چارت روزانه تا سطح ۱۴۰۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۵۵۷) امتداد داشته باشد که این سطح در نزدیکی کف موج قبلی ۴ محسوب می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی شب گذشته کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) مطابق انتظارات نرخ بهره بانکی خود را برای سومین بار متوالی در سال جاری کاهش داد و از %۲٫۰۰ به %۱٫۷۵ کاهش داد و در بیانیه همراه اعلام نرخ بهره خود اعلام کرد سیکل کاهش نرخ بهره ممکن است متوقف شود.

افزایش خوش بینی ها مبنی بر اینکه آمریکا و چین توافق نامه اولیه را برای برقراری آتش بس جنگ تجاری ۱۶ ماهه امضا خواهند کرد نیز یکی از عوامل تصمیم بانک فدرال به توقف کاهش بیشتر نرخ بهره است و در صورتیکه بازار سهام عملکرد بهتری پیدا کند می تواند قیمت جهانی اونس طلا را با سطوح مقاومت با چالش مواجه کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا