تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۴۹۶ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۴۸۱ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته از سطح مقاومت ۱۵۱۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۵۵۷ به ۱۴۵۸) عبور کند و به خاطر همین ناتوانی قیمت الگوی گوه (wedge) شکل گرفته است و این الگو ممکن است بخشی از یک الگوی پرچم کاهشی را تشکیل دهد.

از منظر تحلیل تکنیکال بعد از کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۱۵۰۷ قیمت آن از شانس زیادی برای کاهش به سطح ۱۴۹۶ برخوردار است و این در ارزیابی اینکه آیا گوه به الگوی ادامه دهنده نزولی تبدیل شود بسیار مهم خواهد بود و کاهش قیمت به سطح ۱۴۸۱ الگوی گوه را تایید خواهد کرد.

این در حالی است که اگر قیمت در حوالی سطح ۱۴۹۶ مورد حمایت قرار بگیرد این احتمال وجود دارد که دوباره در منطقه مابین نرخهای ۱۵۰۸ و ۱۵۱۹ قرار گیرد. در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته از منطقه خنثی ۱۵۱۸ و ۱۴۸۰ عبور کند و تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح ۱۵۱۸ قرار دارد ، احتمال کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۴۸۰ وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی اونس طلا عمدتا به خاطر امید به توافق تجاری میان آمریکا و چین به زیر سطح ۱۵۰۷ کاهش یافته است و شاخص جهانی دلار آمریکا نیز به بالاترین نرخهای یک هفته گذشته رسیده است و از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

چین و آمریکا در روزهای اخیر نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری را نشان داده اند و دولت آمریکا در حال بررسی لغو برخی تعرفه های وضع شده علیه کالاهای چینی به ارزش ۱۱۲ میلیارد دلار است که در ماه سپتامبر اعمال کرده بود. امروز سرمایه گذاران منتظر انتشار سایر گزارش های اقتصادی از جمله شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) در ماه اکتبر هستند که برآورد بهتری از آخرین وضعیت اقتصاد آمریکا به دست بیاورند.

در مجموع فعلا پیش بینی می شود شاهد نوسانات قیمت جهانی اونس طلا مابین نرخهای ۱۴۹۶ و ۱۵۱۹ باشیم و در میان مدت نیز قیمت مابین نرخهای ۱۵۱۸ و ۱۴۸۰ در نوسان است. بنابراین نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت جهانی اونس طلا در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا