تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی دیروز چندین بار تلاش کرد که از منطقه مقاومت ۱۳۴۳ عبور کند اما موفق نشد و دوباره مقداری برگشت و عقب نشینی کرد و ظاهرا عبور از این منطقه را بسیار سخت نموده است.

روز گذشته خدمتتان عرض کردم که حرکت پنج موجی الیوت تکمیل شده است و در نمودار زیر کامل شدن این حرکت پنج موجی را مشاهده می کنید که همین مسئله می تواند به برگشت و اصلاح قیمت بیانجامد مگر آنکه از سطح ۱۳۴۳ عبور کند که آنهم هنوز اتفاق نیافتاده است.

برای امروز انتظار می روند روند قیمت فعلا مابین نرخهای ۱۳۱۶ و ۱۳۳۵ ادامه یابد و بازار در انتظار آمارهای بهای تولید کنندگان و مصرف کنندگان و تولیدات صنعتی و مسکن آمریکا که امروز و فردا و پس فردا اعلام خواهند شد، بماند زیرا توجه بازار به این اخبار برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهند ماند.

هم اکنون ظهور نشانه های نسبت به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا که انتظار می رود این اقدام در ماه سپتامبر صورت گیرد بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و این امر هنوز اجازه پیشروی بیشتر به قیمت به بالای سطح ۱۳۴۳ را نداده است.

در حقیقت بازار همچنان متاثر از آمارهای اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر تصمیم بانک فدرال است. هر چند بحث و بررسی در خصوص ماهیت دقیق اقدامات بانک فدرال برای خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی سوال برانگیز است اما تصوّر اولیه ای که از طرح کاهش تراز نامه بانک مرکزی و توقف سیاستهای انبساط کمّی در ذهن بازار ایجاد شده، فعلا قیمت را تا سطح ۱۳۱۶ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) پایین آورده است.

از نظر تحلیل تکنیکال برای تایید کاهش اونس طلا می بایست قیمت در پایین سطح ۱۳۱۵ تثبیت شود و لااقل تا سطح ۱۳۱۰ کاهش یابد تا در اولین هدف به سطح ۱۳۰۰ برسد. در حرکت صعودی نیز تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۳۳۵ تایید کننده ادامه حرکت افزایشی است که می تواند هدف ۱۳۴۳ و ۱۳۴۷ را نمایان سازد.

اما یک مسئله بدیهی است و آن اینکه هنوز سرمایه گذاران همچنان نسبت به قطع کمکهای مالی بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر به دیده تردید نگاه می کنند و در انتظار ظهور نشانه های بیشتر از آمارهای اقتصادی و بهبود اوضاع هستند.

امشب آقای بولارد یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت . اگر اینگونه سخنان ( توقف محرکهای اقتصادی) توسط دیگر مقامات فدرال رزرو تکرار شود در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۱۵ انتظار برگشت و حرکتهای اصلاحی لااقل در کوتاه مدت به منطقه ۱۳۰۵ و ۱۳۰۰ را خواهیم داشت و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به شکست حمایت ۱۳۱۵ می شود ؟ در صورت شکست هدفهای بعدی آن در نمودار زیر مشخص است در غیر این صورت امروز کف قیمت در همان سطح ۱۳۱۶ ساخته شده است و در حرکت صعودی شکست سطح ۱۳۳۵ زمینه را برای افزایش قیمت به سوی ۱۳۴۳  و ۱۳۴۷ فراهم می سازد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا