تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی خود در حوالی سطح مقاومت ۱۴۶۶ پایان دهد و بعد از آن روند کاهشی خود به سوی سطح ۱۴۴۰ را از سربگیرد. در صورت شکست سطح حمایت ۱۴۴۰ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۱۶ سقوط خواهد کرد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۴۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۵ تشکیل شده است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۴۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند که این موضوع را بررسی الگوی پرچم سه گوش (Pennant) به وضوح نشان داده است.

تمایلات کاهشی قیمت جهانی اونس طلا بسیار قوی است و این حرکت نزولی را افزایش ضعیف قیمت از سطح ۱۴۵۵ (پایین ترین سطح ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹) به وضوح نشان داده است که سریعا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۴۶۶ با کاهش مواجه شده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا به زیر سطح حمایت ۱۴۵۴ کاهش یافته است و به باور ما قیمت به این حرکت پول بک (pullback) بزودی در اطراف سطح مقاومت ۱۴۶۶ پایان خواهد داد و دوباره می بایست منتظر از سرگیری روند کاهشی قیمت باشیم. در حرکت صعودی چنانچه به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۴۶۶ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۴۷۷ می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا توانسته است که به زیر سطح حمایت ۱۴۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۵۵۷) برسد و این به معنای فرود بیشتر قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۴۰۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی اظهارات ترامپ در مورد توافق تجاری موجب کاهش امیدواری سرمایه گذاران بازار نسبت به پایان قریب الوقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین شد. دونالد ترامپ در سخنرانی روز گذشته خود در کلوب اقتصادی نیویورک گفت، مذاکره کنندگان چینی و آمریکایی به فاز اول توافق تجاری نزدیک هستند، اما جزئیات جدیدی در مورد مذاکرات ارائه نداد. از این رو همچنان این بلاتکلیفی بر بازار حاکم است که توافق تجاری در ماه جاری میلادی امضا خواهد شد یا نه.

دونالد ترامپ از یک طرف گفت که توافق تجاری نزدیک است و از طرف دیگر اعلام کرد اگر توافق تجاری به دست نیاید تعرفه ها را افزایش خواهد داد که همین مسئله فعلا باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۴۴۵ شده است و پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی افزایشی در اطراف سطح مقاومت ۱۴۶۶ متوقف شود. حجم پایین معاملات در بازار جهانی طلا نشان دهنده احساس عدم اطمینان است و سرمایه گذاران بازار در مورد اینکه آیا واقعا توافق تجاری به دست می آید یا نه دچار تردید شده اند.

از سوی دیگر عاملی که مانع از افزایش قیمت جهانی اونس طلا شده است، افزایش ارزش دلار آمریکا بوده که در نزدیکی بالاترین رقم خود در یک ماه اخیر قرار دارد و همین باعث شده است تا طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند گران شود.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند. در تقویم اقتصادی از آمریکا شاخص قیمت مصرف کنندگان و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال مورد توجه معامله گران بازار طلا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا