تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر کرده است و طبق تحلیل دیروز پیش بینی می شود قیمت آن به پایین سطح حمایت ۱۴۵۰ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۴۴۰ سقوط کند که در نمودار پایین مشخص گردیده است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۴۵۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۵ تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۴۱۶ یعنی تا نزدیکی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی پایین بکشاند که این موضوع را بررسی الگوی پرچم (Flag) نشان داده است و این الگو در چارت پایین تایید شده است.

لازم به ذکر است سطح مقاومت اولیه قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز بر روی ۱۴۶۰ دیده می شود که اگر به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود موجب تقویت جزئی قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۴۶۶ می شود.

همانطور که قبلا گفته شد فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در بررسی چارت روزانه نیز کاملا مشخص است که قیمت جهانی اونس طلا در یک کانال نزولی در نوسان است که کف این کانال نزولی هدفی در حدود سطح ۱۴۰۵ را نشانه گرفته است و این سطح در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از یک روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۵۵۷ تشکیل شده است.

به باور ما نوسانات خنثی قیمت در حوالی سطح ۱۴۶۳ تکمیل شده است و به احتمال زیاد روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا که از سطح ۱۵۵۷ آغاز گردیده است از سرگرفته خواهد شد. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه کندل روزانه بالای سطح ۱۴۶۳ بسته شود به معنای امتداد موج افزایشی از سطح ۱۴۴۵ (پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹) خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی ادامه مذاکرات بین آمریکا و چین احتمال انعقاد دستیابی به یک توافق تجاری را تقویت کرده است و این مساله به دلیل جریان ریسک پذیری در بازار موجب کاهش تقاضا برای خرید طلا شده است. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۹۶٫۴۷۹ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در واقع همانطور که دیروز گفته شد پس از آنکه مقامات آمریکا و چین نسبت به امضای فاز نخست توافق تجاری تا پایان سال جاری ابراز تمایل کردند قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۲ هفته گذشته کاهش یافته است و همزمان این خوش بینی ها باعث تقویت ارزش دلار آمریکا و ارزش سهام این کشور شده است.

ارزش دلار آمریکا نیز در مقابل ین ژاپن به بیشترین حد خود در طی دو هفته گذشته رسیده است و دولت چین نیز گفته است که بدنبال بهبود محافظت برای حقوق مالکیت معنوی است. خوش بینی های تجاری میان آمریکا و چین باعث شده تا شاخص های بورس در بازارهای جهان افزایش داشته باشند و به همین دلیل سرمایه ها از بازارهای امن به سمت دارایی های پرریسک تر سرازیر شود.

این احتمال نیز قویا وجود دارد که کند شدن رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه نخست سال آینده متوقف شود و پس از آن روند ترمیمی رشد اقتصادی آغاز شود. بنابراین همچنان همه تحولات بازار جهانی اونس طلا متأثر از مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در مورد چشم انداز نرخ بهره است و به ‌نظر می‌رسد که این عامل همچنان عامل غالب در بازار است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا