تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۴۵۴ را تاچ کند و در صورتیکه موفق به شکست این سطح شود زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۴۴۰ فراهم آورد. در حال حاضر قیمت آن مابین نرخهای ۱۴۵۴ و ۱۴۶۶ در نوسان است و می بایست یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا زمینه حرکت قیمت بوجود آید.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۴۵۴ و ۱۴۴۰ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۵ تشکیل شده اند و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۴۱۶ پایین بکشاند که این حرکت نزولی را بررسی الگوی پرچم سه گوش نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین افزایش قیمت از سطح ۱۴۵۴ به احتمال زیاد در نزدیکی سطح مقاومت ۱۴۶۶ به پایان رسیده و موج نزولی C از سرگرفته شده است. بنابراین در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۴۶۶ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود می تواند باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۴۷۷ شود.

در بررسی چارت روزانه قیمت جهانی طلا حرکت پول بک خود را در سطح مقاومت ۱۴۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۵۵۷) تکمیل کرده است و این احتمال قویا وجود دارد که در میان مدت تا سطح ۱۴۰۵ کاهش داشته باشد و این موضوع را بررسی کانال نزولی رسم شده در چارت روزانه به وضوح مشخص کرده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی اقدام ترامپ در وضع تعرفه بر کالاهای برزیل و آرژانتین و نگرانی از تشدید جنگ تجاری در گوشه دیگری از جهان در طی ۲۴ ساعته گذشته کمی باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا شده است اما هنوز موفق به شکست و تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۴۶۳ نشده است. ترامپ در یک تصمیم غیرمنتظره اعلام کرد که تعرفه هایی را بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از برزیل و آرژانتین وضع می کند.

تنها دلیل اینکه قیمت جهانی طلا چندان افزایشی از خود در واکنش به این خبر نشان نداد این است که تقاضای چندانی برای سرمایه گذاری طلا در برزیل و آرژانتین وجود ندارد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۸۹٫۱۵۵ تن کاهش یافت که پایین ترین سطح از ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ به این سو محسوب می شود و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

از سوی دیگر طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری و مدیران سرمایه‌ قراردادهای خرید طلا در بازار معاملات آتی کامکس (Comex) را در هفته منتهی به ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹ کاهش داده اند و از آنجایی که فعالان بازار انتظار دارند روابط تجاری میان آمریکا و چین بهبود یابد و همچنین بانک فدرال رزرو آمریکا اخیرا اعلام کرده است کاهش بیشتری در دستور کار این کمیته سیاست گذاری برای پایین آوردن نرخ بهره وجود ندارد مگر اینکه چرخش U شکل در اقتصاد آمریکا ایجاد شود تمایلات بازار اونس طلا حداقل در کوتاه مدت و میان مدت کاهشی پیش بینی می شود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی اعلام نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا