تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF0) هنوز پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۵۵٫۱۱ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۴٫۵۸ کاهش یابد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۳٫۷۱ قرار دارد و این موج در نزدیکی سطح مقاومت ۵۸٫۸۳ به پایان رسیده است که این موضوع را کاهش عمیق قیمت در روز ۲۹ نوامبر تایید کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال رالی صعودی قیمت از سطح ۵۰٫۹۹ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) وارونه گردیده است و سه موج این روند را ساخته است. در چارت پایین موج دوم یعنی موج B در سطح ۵۳٫۷۱ به پایان رسیده است که می تواند دومرتبه این سطح را تاچ کند و این حرکت را بررسی تئوری امواج الیوت ویو نشان داده است.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا ممکن است به سوی سطح ۵۴٫۳۱ کاهش داشته باشد که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۵۶٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۶۶٫۶۰ به ۵۰٫۵۲) به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG0) هنوز پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۶۰٫۸۷ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت ۶۰٫۳۱ و ۵۹٫۴۱ کاهش یابد. براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود این سطح حمایت ۶۰٫۸۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۹٫۴۱ تشکیل شده است و کاهش عمیق قیمت در روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ به معنای تکمیل شدن این موج است.

در چارت کاملا مشخص است که روند صعودی قیمت از سطح ۵۶٫۱۵ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) معکوس یا وارونه شده است و کاهش جاری ممکن است قیمت را تا سطح ۵۹٫۴۱ (کف موج B) پایین بکشاند. لازم به ذکر است امروز سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۱٫۷۷ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۲٫۵۱ می شود.

از نظر تحلیل بنیادی نگرانی ها از بروز اختلال در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین به دلیل قانون جدید تصویب شده در آمریکا در مورد هنگ کنگ قیمت نفت در بازار با کاهش مواجه شده است. قرار است سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس در نشست این هفته خود حداقل توافق کاهش تولید فعلی را تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ تمدید کنند. هنوز نمی توان در مورد کاهش بیشتر تولید با قطعیت سخن گفت. وزرای نفت کشورهای عضو اوپک روز ۵ دسامبر در وین دیدار خواهند کرد و روز ۶ دسامبر نیز نشست گروه اوپک پلاس برگزار خواهد شد.

در بررسی چارت روزانه نیز این پیش بینی قویا وجود دارد که قیمت آن چون توانسته است از سطح حمایت ۶۲٫۲۱ عبور کند تا سطح ۵۹٫۹۰ کاهش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از یک موج صعودی c از سطح ۵۶٫۱۵ دلار در هر بشکه) تشکیل شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن