تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۵۶٫۶۸ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۳۷ افزایش داشته باشد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۶٫۶۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۳٫۷۱ تشکیل شده است و به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در سطح ۵۵٫۱۱ با حمایت قوی روبرو شده که در اطراف این سطح یک کف موقت در حال شکل گیری است.

از نظر تحلیل تکنیکال افزایش قیمت در برخورد به سطح حمایت ۵۵٫۱۱ از سه موج تشکیل شده است. موج سوم یعنی موج c در حال پیشروی قیمت به سوی سطح ۵۶٫۶۸ می باشد و این در حالی است که امروز در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی سطح حمایت ۵۵٫۹۸ با قدرت شکسته شود نشاندهنده تکمیل شدن این حرکت افزایشی است که نتیجتا می تواند تارگت نزولی ۵۵٫۱۱ را نمایان سازد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در بررسی چارت روزانه تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۶۳٫۳۸ به ۵۰٫۹۹ تارگت قیمت را در حوالی سطح ۵۷٫۱۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) نشان می دهد که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۵۵٫۷۲ به وضوح نشان داده است و این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۵۰٫۹۹ نیز می باشد.

از منظر تحلیل فاندامنتال در آستانه نشست مهم اوپک و متحدانش برای بحث در مورد تمدید توافق کاهش تولید و در حالی که آمارهای صنعتی نشان می دهد ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار کاهش داشته است، قیمت نفت نیز در معاملات امروز با افزایش روبرو شده است.

طبق اظهارات مقامات عراقی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس خود را برای موافقت با کاهش بیشتر تولید نفت در نشست این هفته در وین آماده می کنند. وزیر نفت عراق گفته است کاهش بیشتر تولید از سوی برخی از اعضای کلیدی مورد موافقت قرار گرفته است. اعضای اوپک قرار است فردا با یکدیگر دیدار کنند و سپس روز جمعه این هفته نشست گروه اوپک پلاس برگزار خواهد شد. گروه اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ تولید نفت خود را محدود کرده و پیش بینی می شود به دلیل رشد بی رویه تولید نفت آمریکا به محدودیت تولید خود ادامه دهد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG0) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۶۱٫۷۷  صعود کند و این حرکت افزایشی را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۶۰٫۳۱ در چارت یک ساعته به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت ۶۰٫۳۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۹٫۴۱ قرار گرفته است و کاهش قیمت از سطح ۶۴٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹) به پنج موج کوچک تقسیم شده است.

هر چند این معمولا جزو ساختارهای پنج موجی استاندارد محسوب نمی شود اما می توان آن را به عنوان تکمیل شدن این حرکت کاهشی یا بخش اول از این حرکت کاهشی تلقی کرد. در چارت کاملا مشخص است که قیمت نفت برنت دریای شمال بعد از تثبیت در اطراف سطح ۶۰٫۳۱ توانسته که از سطح مقاومت ۶۰٫۸۷ عبور کند و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح ۶۱٫۷۷ افزایش یابد و در صورت شکست آن می تواند تا سطح مقاومت بعدی ۶۲٫۵۱ صعود کند.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی سطح حمایت ۶۰٫۸۷ شکسته شود می تواند منجر به تضعیف قیمت آن به سطوح ۶۰٫۳۱ و ۵۹٫۴۱ شود. در بررسی چارت روزانه نیز کندل چکش معکوس (Inverted Hammer) و کندل اسپینینگ تاپ – Spinning Top – کندلی است که بدنه‌ی آن کوتاه بوده و در مرکز میان سایه‌ های عمودی بالا و پایین خود قرار گرفته است و الگوی این کندل نشان ‌گر تردیدی پیرامون روند آتی قیمت نفت برنت دریای شمال است) نشاندهنده تکمیل شدن این حرکت کاهشی است.

بنابراین قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند تا به سوی سطح ۶۲٫۲۱ افزایش یابد یا اینکه رالی صعودی که از سطح ۵۶٫۱۵ دلار در هر بشکه شروع کرده است را از سربگیرد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن