تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۴۷۷ تا نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۱۴۹۲ افزایش داشته باشد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۴۷۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۵ قرار داشت که دیروز با قدرت شکسته شد و سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۴۹۲ دیده می شود که پیش بینی می شود در اطراف این سطح مقاومت حرکت افزایشی جاری پایان یابد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین این سطح مقاومت توسط خط روند نزولی رسم شده منطقه نزدیکی ۱۴۹۲ را تبدیل به مقاومت مهمی برای اونس طلا کرده است و بعید به نظر می رسد که اونس طلا بتواند در اولین تلاش خود از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۴۷۷ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز پایین آن بسته شود می بایست در سناریوی افزایشی به ۱۴۹۲ تجدید نظر کرد زیرا می تواند منجر به تضعیف قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۴۶۶ و ۱۴۵۴ شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در حال افزایش به سطح مقاومت ۱۴۸۸ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از یک روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷ قرار گرفته است. این حرکت افزایشی به دلیل برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۴۴۵ اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود این حرکت در نزدیکی سطح مقاومت ۱۴۸۸ که در اطراف سطح مقاومت ۱۴۹۲ در چارت یک ساعته نیز می باشد پایان یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای یک ماهه گذشته صعود کرده است که دلیل آن اظهارات دیروز دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود که امیدهای بازار برای توافق اولیه سریع با چین را کاهش داد و به حمایت از دارایی های مطمئن نظیر طلا کمک کرد. بعد از اینکه ترامپ گفت توافق با چین ممکن است به سال آینده یعنی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ به تعویق بیافتد قیمت اونس طلا به بالاترین حد خود از روز ۷ نوامبر ۲۰۱۹ به این سو افزایش یافت.

باید توجه داشت که اونس طلا معمولا در مواقع فشارهای سیاسی و اقتصادی با افزایش روبرو می شود و به همین خاطر امسال در حدود ۱۵ درصد رشد داشته است که عمدتا به دلیل اختلاف تجاری ۱۷ ماهه بین آمریکا و چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی بوده است.

اظهارات دونالد ترامپ  اندکی پس از آنکه وی تعرفه های واردات فلزات و آلومینیم را بر کشورهای برزیل و آرژانتین وضع کرد اعلام شد. در سایر تحولات مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق آرا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن مقام‌های چینی به دلیل نقض حقوق بشر مسلمان‌های اویغور تحریم می‌شوند.

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را که نسخه اصلاح شده قانونی است که پیشتر در سنای این کشور به تصویب رسیده، با ۴۰۷ رای موافق در مقابل ۱ رای مخالف تایید کرد. تصویب این قانون در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته دو لایحه مصوب کنگره در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را امضا و آن‌ها را به قانون تبدیل کرد.

تصویب قانون جدید در مجلس نمایندگان آمریکا بلافاصله خشم چین را به دنبال داشته است و چین نیز تهدید به اقدام متقابل علیه آمریکا کرد که این اخبار نیز به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کرده است زیرا تصویب این قاندن آینده مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین را می تواند تیر و تار کند.

لازم به ذکر است از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین سطح یک ماهه گذشته سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در تقویم اقتصادی امروز از ایالات متحده آمریکا شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش غیر کارخانه ای آمریکا (ISM) اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا