تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۷٫۳۷ دلار در هر بشکه اصلاح کند و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۸٫۸۳ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۵۳٫۷۱ تشکیل شده است و این موج ممکن است در سطح ۵۸٫۶۸ (بالاترین سطح ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹) تکمیل شده باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. تصحیح این ارتفاع ممکن است الگوی مسطحی را اتخاذ کرده باشد که از سه موج تشکیل شده است که طول آنها تقریباً برابر است.

از منظر تحلیل تکنیکال تاکنون فقط دو موج آن آشکار شده است و موج سوم یعنی موج c ممکن است به سطح ۵۵٫۱۱ برسد و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه قیمت به بالای سطح ۵۸٫۸۳ برسد تاییدی در جهت استمرار روند صعودی قیمت به سوی سطح ۵۹٫۶۴ می باشد.

در بررسی چارت روزانه تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۶۳٫۳۸ به ۵۰٫۹۹ تارگت قیمت را در حوالی سطح ۵۷٫۱۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) نشان می دهد که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۸٫۶۵ (خط فیبوناچی ریتریمسنت ۶۱٫۸ درصدی) تایید کرده است.

از منظر تحلیل فاندامنتال اعضای اوپک قرار است امروز با یکدیگر دیدار کنند و سپس فردا نشست گروه اوپک پلاس برگزار خواهد شد. گروه اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ تولید نفت خود را محدود کرده و پیش بینی می شود به دلیل رشد بی رویه تولید نفت آمریکا به محدودیت تولید خود ادامه دهد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۶۲٫۶۱ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۱٫۳۷ سقوط کند. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت ۶۲٫۶۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از یک روند صعودی ۵۶٫۱۵ به ۶۴٫۶۰ تشکیل شده است و حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۶۴٫۶۰ در جهت خلاف این روند بوده است.

از نظر تحلیل تکنیکال سه موج این حرکت اصلاحی را تشکیل شداده است و افزایش شارپی دیروز قیمت در قالب یک موج دوم یعنی موج b شکل گرفته است و موج سوم یعنی موج نزولی c ممکن است هم اکنون از نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۳۷ شروع شده باشد.

در چارت پایین تشخیص اینکه این موج نزولی c تا چه حد می تواند قیمت را پایین آورد کمی دشوار است اما اگر این موج نزولی عمیق باشد نهایت می تواند قیمت را تا سطح ۵۹٫۳۸ پایین بکشاند اما اگر این موج نزولی کوتاه باشد به احتمال زیاد در نزدیکی سطح ۶۱٫۳۷ متوقف خواهد شد. در هر صورت این موج نزولی می تواند حداقل قیمت را تا سطح ۶۱٫۳۷ پایین بکشاند.

این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه به هر دلیلی سطح مقاومت ۶۳٫۳۷ شکسته شود می تواند باعث تقویت قیمت آن به سطوح ۶۴٫۰۱ و ۶۴٫۶۰ شود. در بررسی چارت روزانه قیمت آن با دو سطح مقاومت مواجه شده است یکی در سطح ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) و دیگری سطح ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه که مماس با خط روند نزولی رسم شده می باشد.

به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال به احتمال زیاد با چالش جدی در نزدیکی این سطوح مقاومت مواجه خواهد شد و از اطراف این سطوح مقاومت می تواند برای تجمیع انرژی مقداری به نرخهای پایین دوباره کاهش یابد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن