تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل اخیر همچنان معتبر است و پیش بینی می شود در صورت شکست سطح ۱۴۵۹ قیمت آن سطح حمایت ۱۴۵۴ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۱۴۴۵ و ۱۴۴۰ کاهش یابد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۴۵۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۵۱۵ تشکیل شده است و این موج توسط حرکت افزایشی قوی از سطح ۱۴۴۵ (پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹) مختل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش عمیق قیمت در روز ۶ نوامبر سیگنالی در جهت استمرار این موج نزولی C به سوی سطح ۱۴۱۶ صادر کرده است اما از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک بهتر است که حد تارگت واقع بینانه را اول در حدود سطح ۱۴۴۰ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۴۶۶ شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود می تواند باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۴۷۷ شود. در بررسی چارت روزانه قیمت نتوانسته از سطح مقاومت ۱۴۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷) عبور کند و این می تواند باعث کاهش قیمت به سوی سطح حمایت ۱۴۴۵ شود. به باور ما کانال نزولی در چارت روزانه هنوز به قوت خود باقی است و در میان مدت به تارگت نزولی ۱۴۱۱ (کف این کانال نزولی) اشاره دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی بازارها در انتظارات انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و فرا رسیدن موعد تعرفه های جدید آمریکا علیه کالاهای چینی هستند و قیمت جهانی طلا در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. این کمیته یک نهاد سیاستگذار پولی آمریکا است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است.

این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. لازم به ذکر است قبل از انتشار بیانیه نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا ، شاخص قیمت مصرف کنندگان ایالات متحده (CPI) اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود در دوره ماهیانه (نوامبر) به میزان %۰٫۲ رشد داشته باشد.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و پیش بینی می شود نرخ بهره بانک فدرال آمریکا همانند رقم قبلی %۱٫۷۵ اعلام شود نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد.

در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند.

به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲ گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا در خارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی).

همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود و هم اکنون ریاست بانک فدرال رزرو آمریکا را آقای جرومی پاول برعهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا