تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۱۴۷۷ را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۹۲ افزایش یابد و این موضوع را ادامه ی حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۴۴۵ (پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹) نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال پنج موج این حرکت افزایشی را ساخته است و موج پنجم یعنی موج e در حال افزایش قیمت به سوی سطح ۱۴۹۲ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۵۱۵ تشکیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت تایم فریم یک ساعته خط روند نزولی رسم شده بیانگر آن است که موج e ممکن است در اطراف سطح مقاومت ۱۴۹۲ پایان یابد و در حرکت کاهشی نیز اولین سطح حمایت قیمت بر روی ۱۴۶۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی امروز شکسته شود و کندل دو ساعته زیر آن بسته شود منجر به تضعیف قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۴۵۴ می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در حال افزایش در درون یک کانال افزایشی است که به هدف افزایشی ۱۴۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ به ۱۵۵۷) اشاره دارد. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

کانال نزولی نشان می دهد که احتمال تکمیل شدن این موج افزایشی در حوالی سطح ۱۴۸۸ وجود دارد با این حال اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۵۱۴ می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه شب گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را مطابق انتظارات در عدد ۱٫۷۵ درصد ثابت نگه داشت و اعلام نمود که نرخ بهره در آینده نزدیک تغییری نخواهد کرد قیمت جهانی طلا مقداری با افزایش روبرو شده است. در واقع پس از آنکه بانک فدرال رزرو آمریکا امیدها نسبت به افزایش نرخ بهره را از بین برد، شاخص جهانی ارزش دلار آمریکا به پایین ترین رقم از اوایل ماه اوت ۲۰۱۹ کاهش یافت که همین امر شب گذشته باعث افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۴۷۸ شد.

قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز با مشاوران ارشد خود درباره تعرفه هایی که قرار بود در روز ۱۵ دسامبر بر کالاهای چینی اعمال شود دیدار کند. سرمایه گذاران منتظرند ببینند که آیا آمریکا تعرفه های جدیدی را علیه کالاهای چینی وضع می کند یا نه. در حال حاضر موضوع کلیدی برای بسیاری از بازارها در کوتاه مدت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین است.

هر دو کشور نشان داده اند که تعرفه های جدید احتمالا به تعویق خواهد افتاد اما اگر شاهد وضع تعرفه های جدید در روز یکشنبه (۱۵ دسامبر ۲۰۱۹) باشیم، این موضوع تاثیر بسیار مثبتی بر بازار جهانی اونس طلا خواهد داشت در غیر این صورت یعنی اگر تعرفه های جدید به تعویق بیافتد شاهد اصلاح و کاهش قیمت جهانی اونس طلا در هنگام باز شدن بازارها در روز دوشنبه خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا