تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۵۹۵ و ۱۶۱۴ افزایش یابد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۵۶۸ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از یک روند صعودی از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته است و این روند بر روی یک موج صعودی (۵) در حرکت است که در این موج می تواند قیمت را تا سطح ۱۷۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی) بالا بکشاند که این سطح از محل اتصال سقف موج (۱) و سقف موج (۳) بوجود آمده است.

این در حالی است که در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۶۸ و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش جزئی و محدود قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۵۴۶ خواهد شد. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی تنش های ژئوپولیتیکی در روزهای آینده همچنان بالا خواهد بود و همین مسئله موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته شده است. قیمت جهانی طلا بدنبال تنش های زیاد در خاورمیانه به شدت صعود کرده است و تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن و امن با افزایش روبرو شده است و سرمایه گذاران در جستجو برای محلی امن برای سرمایه گذاری به بدنبال بازار طلا رفته اند و همین مسئله موجب گرانتر شدن طلا به بالای سطح ۱۵۵۷ شده است. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۹۵٫۳۰۱ تن افزایش یافته است.

پس از حمله هوایی آمریکا به عراق تمایل به سرمایه های ایمن بالا رفته است. مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد. این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است. به همین دلیل هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند.

در سالهای گذشته نیز جهان به نوعی دستخوش حوادث نسبتا ناگواری بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا می باشد. همینطور ترس سرمایه داران از بالا گرفتن منازعات در خاورمیانه همگی از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی بانکهای مرکزی کشورهای مختلف را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست. به عنوان مثال در ابتدای جنگ عراق مردم این کشور به سمت طلا فروشی ها هجوم آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل بودند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا