تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه به بالای سطح مقاومت ۱۵۶۸ افزایش یابد و در صورت شکست آن به ترتیب به سطوح ۱۵۹۵ و ۱۶۱۴ صعود کند و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۵۶۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی از سطح ۱۲۶۵ قرار گرفته است و این روند در قالب یک موج (۵) شکل گرفته است که در این موج می تواند تا سطح ۱۷۱۱ افزایش داشته باشد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است که این سطح از محل برخورد سقف موج (۱) و (۳) مشخص گردیده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت از سطح ۱۵۸۲ (بالاترین سطح ۶ ژانویه ۲۰۲۰) صرفا یک حرکت پول بک به سطح ۱۵۶۸ می باشد که پیش بینی می شود قیمت زیاد در پایین این سطح دوام نداشته باشد و دو مرتبه به سوی سطح ۱۵۸۲ و ۱۵۹۵ افزایش یابد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی به دنبال عدم افزایش بیشتر تنش در منطقه خاورمیانه ، قیمت جهانی اونس طلا که به بالاترین نرخهای خود در طی حدود ۷ سال گذشته رسیده بود امروز مقداری به نرخهای پایین اصلاح کرد و ارزش سهام در بازارهای بورس آسیا روند ترمیمی خود را آغاز کردند. اما موجودی ذخایر طلا صندوق سرمایه گذاری جهانی اسپایدر به بالاترین حد خود از ۲۷ نوامبر سال گذشته به این سو افزایش یافته است.

با این حال همانطور که دیروز گفته شد تنش های ژئوپولیتیکی در روزهای آینده همچنان بالا خواهد بود و همین مسئله دوباره موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته خواهد شد. تاجران بازار طلا به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد.

طلا بهترین انتخاب آنان است و به همین دلیل هنگامی که بوی جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند. در سالهای گذشته نیز جهان به نوعی دستخوش حوادث نسبتا ناگواری بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا می باشد.

همینطور ترس سرمایه داران از بالا گرفتن منازعات در خاورمیانه همگی از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی بانکهای مرکزی کشورهای مختلف را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست. به عنوان مثال در ابتدای جنگ عراق مردم این کشور به سمت طلا فروشی ها هجوم آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل بودند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند. در تقویم اقتصادی امروز از ایالات متحده آمریکا تنها شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش غیر کارخانه ای آمریکا (ISM) اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود در ماه دسامبر از رقم قبلی ۵۳٫۹ به ۵۴٫۵ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا