تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۹٫۰۸ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۷٫۵۳ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و امواج الیوت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۹٫۰۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۵۵٫۰۲ به ۶۵٫۶۵ تشکیل شده است و کاهش عمیق قیمت از سطح ۶۵٫۶۵ (بالاترین سطح روز گذشته) نشاندهنده وارونه یا معکوس شدن روند صعودی قیمت از سطح ۵۰٫۹۹ می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال این روند از سه موج شکل گرفته است. در یک مورد شدید کف موج دوم یعنی موج b در سطح ۵۵٫۰۲ ممکن است لمس شود. در هر حال این احتمال قویا وجود دارد که قیمت نفت خام سبک آمریکا مدتی را سطوح ۵۹٫۰۸ یا ۵۷٫۵۳ به ثبات برسد و سپس به سوی سطح ۵۵٫۰۲ کاهش یابد. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۰٫۳۴ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح ۶۱٫۵۹ خواهد شد.

در بررسی چارت روزانه نیز شمع بزرگ شکل گرفته در روز چهارشنبه اشاره به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۵۶٫۷۱ دارد. از نظر تحلیل بنیادی بعد از اینکه آمریکا موضع خود را در مورد تنش های خاورمیانه نرم کرد و با توجه به عقب نشینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، قیمت نفت با کاهش مواجه شده است.

بعد از سخنرانی ترامپ بهترین زمان برای برداشت سود و خروج از معامله بود و از نرخهای بالای چهار ماهه گذشته خود فاصله چشمگیری پیدا کرد و احتمال شروع یک حرکت اصلاحی و نزولی وجود دارد. نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۴٫۶۷ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۳٫۰۰ کاهش یابد. همانطور که در چارت دیده می شود کاهش عمیق قیمت از سطح ۷۱٫۷۵ (بالاترین سطح دیروز) نشاندهنده وارونه و معکوس شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۵۶٫۱۵ است.

این ریزش قیمت دو سری از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت به ترتیب صعود از ۵۶٫۱۵ و ۶۰٫۳۰ را نشان می دهد. از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت ممکن است تا سطوح ۶۳٫۹۵ الی ۶۲٫۱۱ یا منطقه ۶۴٫۶۷ الی ۶۳٫۰۰ ادامه داشته باشد که با هم همپوشانی دارد. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۷٫۳۸ شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۶۹٫۰۵ خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانسته بالای منطقه مقاومت ۷۲٫۰۱ و ۷۲٫۶۶ تثبیت شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی c از سطح ۵۶٫۱۵ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار دارند. شمع بزرگ شکل گرفته در روز گذشته نشاندهنده افت بیشتر قیمت به سوی سطح ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن