تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تحلیل دیروز هنوز معتبر است و با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۵۲ تا سطح حمایت بعدی ۱۵۳۴ کاهش یابد و این موضوع را کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۶۱۰ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۶۱۰ نشاندهنده وارونه یا معکوس شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۴۵۸ است و الگوی قیمت از روز ۶ ژانویه ۲۰۲۰ شبیه به یک الگوی سر و شانه است که الگوی شانه راست در حال شکل گرفتن است.

محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که این الگوی شانه راست در حوالی زیر سطح مقاومت ۱۵۷۵ تکمیل شده باشد و با شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۵۲ منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۵۳۴ شود و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۵۱۶ شود.

در بررسی چارت روزانه یک ستاره دنبال دار در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ شکل گرفته است که اشاره به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۵۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از یک روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۲۶۵) دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل بنیادی روی خوش بازار به عقب نشینی ترامپ از تشدید تنش در خاورمیانه باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا شده است. نطق روز چهارشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک معنا بیشتر نداشت و آن اینکه خبری از جنگ نیست و همین امر باعث شد قیمت جهانی طلا از سطح ۱۶۱۰ با کاهش مواجه شود.

سخنرانی اخیر ترامپ باعث شد تا ریسک اقتصادی و جنگ از بین برود و در این میان، یکی از نشانه های تقویت جریان ریسک پذیری، شروع حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا بود و قیمت بعد از سخنرانی ترامپ با کاهش همراه بود که دلیل آن خروج سرمایه گذاران از خرید طلا برای حفظ سود (Profit Taking) بوده است و برای امروز با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۵۲ احتمال ریزش قیمت به سوی سطح ۱۵۳۴ وجود دارد.

امروز انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از خبر امروز در روند خنثی به حرکت خود ادامه دهد و همچنان در انتظار اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده آمریکا (NFP) باقی بماند و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت و این خبر می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال ماهیانه آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امروز گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه دسامبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری ازمولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که واکنش بازار اونس طلا را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است. با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد. برای امروز انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر از رقم قبلی ۲۶۶۰۰۰ به ۱۶۴۰۰۰ تغییر یابد و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ و میانگین درآمدهای نقدی سالیانه همانند رقم قبلی %۳٫۱ اعلام شود. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه دسامبر همانند رقم قبلی %۳٫۵ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا