تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG0) تحلیل قبلی هنوز معتبر است و همچنان پیش بینی می شود قیمت آن در حوالی سطوح ۵۹٫۰۸ و ۵۸٫۳۲ دلار در هر بشکه مورد حمایت قرار گیرد و دو مرتبه سطح مقاومت ۶۰٫۳۴ را لمس کند که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

از دیدگاه تحلیل بنیادی بعد از تنش های ژئوپولیتیکی منطقه خاورمیانه فعالان بازار اکنون روی فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین که قرار است این هفته در کاخ سفید امضا شود متمرکز شده اند. با این حال ، توافق نامه ۸۶ صفحه ای مرحله نخست هنوز علنی نشده است و این تردید در مورد چگونگی توافق جامع وجود دارد و اینکه آیا توافق مرحله نخست توسط دو دولت به طور کامل اجرا خواهد شد یا خیر.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از رالی صعودی ۵۰٫۹۹ به ۶۵٫۶۵ و خط فیبوناچی ریتریسمنت  ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۵۵٫۰۲ به ۶۵٫۶۵ قرار تشکیل شده اند و کاهش عمیق قیمت از سطح ۶۵٫۶۵ (بالاترین سطح روز ۷ ژانویه ۲۰۲۰) به نظر می رسد که مومنتوم نزولی خود را از دست داده باشد زیرا دو مرتبه موفق به تثبیت قیمت خود در پایین سطح ۵۹٫۰۸ نشده است و به همین خاطر احتمال افزایش یا از سرگیری روند صعودی قیمت از حوالی سطوح حمایت ۵۹٫۰۸ و ۵۸٫۳۲ وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در اطراف خط روند نزولی رسم شده نیز در حال تثبیت است و کاهش قیمت از سطح ۶۵٫۶۵ صرفا یک موج پول بک به سوی این خط روند می باشد و مادامیکه قیمت آن در بالای این خط روند در نوسان است احتمال افزایش مجدد قیمت به سوی سطح ۶۵٫۶۵ وجود دارد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH0) پیش بینی می شود از آنجایی که سطح ۶۴٫۶۷ چندان حمایت قوی به نظر نمی رسد ممکن است مقداری دیگر با کاهش مواجه شود و تا سطح ۶۳٫۹۵ ریزش داشته باشد و بعد از آن با حمایت روبرو شود و شاهد افزایش قیمت به نرخهای بالاتر باشیم.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشاهده می فرمائید این سطح حمایت ۶۴٫۶۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۶۰٫۳۰ به ۷۱٫۷۵ قرار گرفته است و شکست آن منجر به کاهش قیمت تا سطح ۶۳٫۹۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۵۶٫۱۵ به ۷۱٫۷۵) می شود. عمق کاهش قیمت از سطح ۷۱٫۷۵ تاییدی در جهت معکوس شدن روند صعودی از سطح ۵۶٫۱۵ می باشد و از نظر تئوری حرکت اصلاحی نزولی جاری ممکن است قیمت را تا منطقه ۶۳٫۹۵ الی ۶۲٫۱۱ پایین بکشاند.

در بررسی چارت روزانه نیز خط فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از رالی صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ هدف قیمت را بر روی ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می هد که تقریبا با سطح ۶۳٫۹۵ یکسان است. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۵٫۷۹ شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطوح مقاومت بعدی ۶۶٫۰۳ و ۶۷٫۳۸ دلار در هر بشکه خواهد شد.

از نظر تحلیل بنیادی بازارها همچنان در حال رصد دقیق ریسک های بلندمدت در زمینه بروز تنش در منطقه هستند و قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال تحت تاثیر تحریم های جدید آمریکا شاهد افزایش است. در آستانه ی امضا توافق نامه تجاری فاز نخست میان آمریکا و چین شاخص های سهام در بازار های آسیایی نیز در بالاترین نرخهای خود در ۱۹ ماهه گذشته قرار دارند ، اگرچه احتمالا مذاکرات تجاری در مورد فاز دوم برای ماهها ادامه خواهد داشت. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن