تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۵۴۶ تا سطح حمایت بعدی ۱۵۲۴ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است. چنانچه در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۴۲۶ نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۱۴۹۶ خواهد شد. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از یک رالی صعودی از سطح ۱۲۶۵ تشکیل شده اند.

در چارت پایین ستاره دنباله دار (Shooting Star) شکل گرفته در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ اشاره به از بین رفتن حرکت صعودی دارد. کندل ستاره دنباله ‌دار یکی از کندل‌هایی است که از افت قیمت خبر می‌دهد. این کندل معمولا در روندهای صعودی به وجود می‌آید و شناسایی آن به معامله گران کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم‌ گیری‌های هوشمندانه ‌تری برای فروش اتخاذ نمایند. ستاره‌ی دنباله‌دار کندلی خرسی است که سایه ‌ی بالای بلندی دارد ولی سایه ‌ی پایین آن کوتاه است یا در بخش پایین اصلا سایه‌ای ندارد. بدنه ‌ی این کندل کوچک و نزدیک به حد پایین قیمت روز است که در چارت تایم فریم روزانه پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

همچنین از نگاه تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو یا موج (۵) از سطح ۱۴۴۵ (پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹) تکمیل شده است یا اینکه اصلاح عمیقی ایجاد شده است. بنابراین مادامیکه اونس طلا نتوانسته مقاومت مهم ۱۵۶۸ را بشکند ، احتمالاً ریزش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۵۲۴ و ۱۴۹۶ وجود دارد که در چارت پایین به وضوح دیده می شود.

تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در روند نزولی از بالاترین سطح سال میلادی ۲۰۱۱ به سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح سال میلادی ۲۰۱۵) مقاومت جدی را در سطح ۱۵۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) نشان می دهد. همانطور که در چارت پایین ملاحظه می فرمائید ظاهراً اونس طلا نتوانسته بر این سد غلبه کند و به همین خاطر انتظار می رود به مدت یک یا دو هفته زیر این سطح مقاومت مهم در نوسان باشد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از دیدگاه تحلیل بنیادی از آنجایی که انتظار می رود فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین این هفته امضا شود و همین مسئله سبب افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاری شده است، قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای دو هفته گذشته کاهش یافته است.

هرچند که مذاکرات بر سر فاز دوم توافق تجاری میان این دو کشور ممکن است تا ماه ها به طول بیانجامد اما به دلیل انتظارات بازار از توافق نامه موقت تجاری بین آمریکا و چین قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شده است و ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار تقویت شده است.

از سوی دیگر آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۷۴٫۵۱۶ تن کاهش یافته است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در واقع بعد از تنش های ژئوپولیتیکی منطقه خاورمیانه فعالان بازار اکنون روی فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین که قرار است فردا در کاخ سفید امضا شود متمرکز شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا احتمالا با واکنش مثبت بازارهای سهام به امضا شدن فاز نخست توافق تجاری بتواند سطح حمایت بعدی ۱۵۲۴ کاهش یابد. در تقویم اقتصادی این هفته از ایالات متحده شاخص های مهمی چون شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI) ، شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و شاخص خرده فروشی (RS) اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا