تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۸٫۳۹ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۵۷٫۵۳ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از یک موج صعودی (C) از سطح ۵۷٫۳۶ قرار گرفته است و موج افزایشی کنونی به نظر می رسد در حال گسترش روند صعودی از سطح ۵۰٫۹۹ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۹) باشد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین به وضوح دیده می شود اولین موج از این حرکت صعودی تکمیل شده است و موج دوم یعنی موج b ممکن است در حوالی یکی از سطوح ۵۸٫۳۹ یا ۵۷٫۵۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۵۵٫۰۲ به ۶۵٫۶۵) پایان یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت پایین سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۵۹٫۵۰ دیده می شود که اگر شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۶۰٫۳۴ و ۶۰٫۸۲ خواهد شد. در بررسی چارت روزانه نیز خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی بلند مدت از ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ سطح حمایت قیمت را بر روی ۵۷٫۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) و سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۰٫۸۸ نشان می دهد و ممکن است قیمت آن تا زمانیکه بالای سطح حمایت ۵۷٫۳۴ قرار دارد در روزهای آینده به سوی سطح ۶۰٫۸۸ افزایش یابد.

با اعلام مرگ چهارمین فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید در چین و در حالی که تعداد موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش است، امروز بازارهای مالی آسیا واکنش های منفی ای به این خبر نشان داده اند که قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH0) پیش بینی می شود قیمت آن در حوالی سطح ۶۴٫۶۷ مورد حمایت قرار بگیرد و دو مرتبه به سوی سطح مقاومت ۶۶٫۰۳ افزایش یابد. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۶۰٫۳۰ به ۷۱٫۷۵ تشکیل شده است و موج اول از این حرکت افزایشی از سطح ۶۳٫۵۵ (پایین ترین سطح ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰) تکمیل شده است و هنوز معلوم نیست که تا چه سطحی ممکن است این موج b امتداد داشته باشد.

اولین هدف از این موج b در سطح ۶۴٫۶۷ است و این در حالی است که دومین هدف از این موج ممکن است در سطح ۶۳٫۹۵ باشد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۵۶٫۱۵ به ۷۱٫۷۵ قرار گرفته است. از منظر تحلیل تکنیکال کاهش کنونی قیمت بیشتر شبیه به یک پول بک به سوی خط گردن از یک الگوی سر و شانه وارونه است و براساس این سناریو این کاهش قیمت ممکن است در حوالی سطح ۶۴٫۶۷ متوقف شود.

در بررسی چارت روزانه این کاهش قیمت به خاطر برخورد قیمت به سطح مقاومت ۶۵٫۹۶ بوده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج صعودی c از سطح ۵۶٫۱۵ تشکیل شده است. به باور ما این کاهش قیمت ممکن است محدود به سطح حمایت ۶۳٫۹۶ باشد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه وجود دارد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی به دنبال تعطیلی ۲ میدان نفتی اصلی لیبی توسط نظامیان و اعلام حالت فورس ماژور توسط این کشور و همچنین گسترش اعتراضات در عراق که موجب افزایش نگرانی ها از اختلال در عرضه نفت شده است، قیمت نفت برنت دریای شمال ممکن است با افزایش روبرو شود. افزایش اختلال در عرضه نفت در لیبی احتمالا موجب ادامه رشد قیمت نفت در طی روزهای آینده خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن