تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح ۱۵۳۵ (پایین ترین سطح ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰) را تاچ کند و این موضوع را از سرگیری روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۶۱۰ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۱۵۳۵ به عنوان یک الگوی زیگزاگ تایید شده که از سه موج تشکیل شده و طول آنها تقریبا برابر است. این الگوی زیگزاگ اساسا امکان افزایش قیمت به سوی سطح ۱۶۱۰ را تا حدی خنثی کرده است.

در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا به وضوح مشخص شده است که قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۶۱۰ در جریان است و در این موج ممکن است تا سطوح ۱۵۲۱ و ۱۴۹۳ حرکت کند.

باید توجه داشت اگر به هر دلیلی قیمت جهانی طلا به بالای سطح مقاومت ۱۵۵۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج C) برسد چشم انداز نزولی آن به طور موقت خنثی خواهد شد و در حرکت صعودی نیز تنها به شرط افزایش بیشتر قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۵۶۸ تاییدی در جهت استمرار روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۵۳۵ خواهد بود.

در بررسی چارت روزانه ستاره دنباله دار که در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۰ ساخته شده است اشاره به معکوس شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) دارد و صعود آهسته و ضعیف قیمت در طی یک هفته گذشته توانسته در زیر سطح مقاومت ۱۵۷۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از رالی صعودی ۱۴۵۸ به ۱۶۱۰) خاتمه یابد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی سرمایه گذاران همچنان نگران اند با سفر صدها میلیون چینی در تعطیلات سال نوی چینی که از آخر این هفته آغاز می شود، ویروس کرونای جدید در چین و سایر کشورها شیوع بیشتری پیدا کند. در همین حال تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی موجب شد تا طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند گرانتر شود و قیمت فلز زرد پایین بیاید.

یکی از اصولی که در تجارت طلا باید مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگی است که قیمت این فلز گرانبها با ارزهای معتبر علی الخصوص دلار آمریکا دارد. چون طلا در بازار های جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود بالا رفتن ارزش دلار آمریکا باعث گران شدن طلا برای کسانی است که قصد خرید این کالا را با ارزهای دیگر دارند و در نتیجه تقاضای جهانی پایین می آید و به تبع آن طلا ارزان می شود.

عکس این مسئله نیز صادق است یعنی هنگامی که دلار آمریکا تضعیف می شود طلا برای خریدارانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند ارزان می شود و در نتیجه بالا رفتن تقاضا و به تبع آن گران شدن قیمت را موجب می شود. به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند.

البته باید اینجا این نکته را اضافه کنیم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و بسیاری مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند. برای امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر ۸۹۸٫۸۲۰ تن اعلام شد.

براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا به غیر از شاخص فروش خانه های موجود برای ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۵٫۴۳ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۳۵ میلیون واحد) خبر خاص دیگری منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا