تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

چرخه فروش مستمر صندوق سرمایه گذاری طلای اسپایدر (SPDR) که قریب به چند ماه در حرکت بود فعلا متوقف شده است و امروز باز هم مطلع شدیم که این صندوق نه تنها کاهشی در ذخایر طلای خود نداشته بلکه برای دومین بار در یک هفته اخیر به ذخایر طلای خود افزوده است و اکنون ذخایر طلای این صندوق بزرگ جهانی به ۹۱۳٫۲۳ تن رسیده است. همین خبر به همراه آمار دیروز بهای تولید کنندگان آمریکا کافی بود تا قیمت اونس طلا تقویت شود و امروز صبح تا سطح ۱۳۴۷ افزایش یابد.

دیروز شاخص بهای تولید کننده آمریکا (PPI) که یکی از عوامل اصلی برای تعیین میزان تورم است در ماه جولای هیچ تغییری نداشت و در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

شاخص مهم دیگر که امروز از اقتصاد آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI) است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی را مشخص می کند. این مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا پس از شاخص بهای تولید کنندگان بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره و سیاست توقف یا ادامه روند برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا بسیار کلیدی و مهم است و در حقیقت یکی از استدلاهای بانک مرکزی آمریکا برای کاهش برنامه خرید اوراق قرضه یا ادامه این سیاست انبساطی ، رجوع به این شاخصها است.

اکنون، گزارش امروز قیمت مصرف کنندگان آمریکا نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا معین کند. پایین بودن تورم به عدم نیاز بانک فدرال رزرو آمریکا به توقف محرکهای اقتصادی در ماه سپتامبر تعبیر خواهد شد و این امر به ادامه روند افزایشی اونس طلا تفسیر می شود

حال امروز تا حدی می توان با اعلام چند آمارهای اقتصادی مهم از آمریکا چشم انداز آتی تصمیم بانک فدرال در ماه سپتامبر را حدس زد. پایین بودن میزان تورم در شاخصهای فوق و کاهش شاخصهای اقتصادی صنعتی، انتظار برای عدم قطع کمکهای مالی را بیشتر خواهد کرد که نتیجه ساده آن، افزایش قیمت اونس طلا خواهد بود و انتظار داریم که با شکست سطح مقاومت ۱۳۴۷ این بار خریداران طلا وارد صحنه شوند.

در هر صورت همانطور که در نمودار زیر می بینید قیمت اونس طلا همچنان در روندی صعودی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با اعلام آمار مدعیان درخواست بیمه بیکاری هفتگی ، تولیدات صنعتی ، شاخصهای صنعتی امپایر استیت و بانک مرکزی فیلادلفیا، که امروز صورت خواهد گرفت، با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۴۷ این صعود قدرتمندانه پیش رود (باز هم یادآوری می شود مخصوصا اگر امروز این آمار ضعیف تر از حد انتظارات اعلام شوند به تقویت اونس طلا کمک خواهد کرد در غیر این صورت دوباره به منطقه ۱۳۲۰ برگشت خواهد کرد .)

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت آنچه که از لحاظ الگوشناسی در نمودار زیر مشاهده می شود شاهد تشکیل الگوی افزایشی هستیم که از سطح ۱۲۷۲٫۶۴ ( پایین ترین سطح روز ۷ اوت) آغاز شده است و در حال حاضر این حرکت افزایشی قیمت تداوم دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا می تواند از سطح ۱۳۴۷ عبور کند یا خیر؟.

در واقع از دیدگاه الیوت ، صعود دو ماهه اخیر شامل سه موج  (a) و (b) و (c) می باشد که در حال حاظر موج (b) به اتمام رسیده و موج (c) صعودی شروع شده است و در این موج هدف ریز موج (۳) سطح ۱۳۵۹ ( بر روی خط فیب ۶۱٫۸ درصدی) را نشان می دهد و حتی ممکن است که در این موج تا سطح ۱۳۸۶ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) نیز افزایش یابد اما برای امروز هدف اول ما در صورت شکست کامل سطح مقاومت ۱۳۴۷ دسترسی به سطح ۱۳۵۹ می باشد که در نمودار زیر مشخص است.

از سوی دیگر حمایت امروز قیمت در محدوده ۱۳۳۱ می باشد و چنانچه در واکنش به اخبار امروز شکسته شود قیمت به منطقه ۱۳۲۰ برخواهد گشت. حمایت اصلی و مهم قیمت در منطقه ۱۳۱۵ تشکیل شده است که شکسته شدن آن قیمت را تا منطقه ۱۳۰۵ و ۱۳۰۰ پایین خواهد کشاند. بنابراین منتظر می مانیم تا ببینیم کدامیک از سطوح ۱۳۱۵ و ۱۳۴۷ زودتر شکسته می شوند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا