تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۵۱٫۵۴ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۴٫۶۷ در چارت پایین به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا به روشنی دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی (۳) تشکیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال عدم توانایی قیمت نفت خام سبک آمریکا در عبور از این سطح مقاومت نشاندهنده استمرار روند نزولی در درون یک کانال نزولی است. این در حالی است که از نظر تحلیل بنیادی بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند و تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در اثر گسترش ویروس کرونا در چین حتی از خطرات ژئوپولیتیکی هم تأثیر بیشتری در جهت کاهش قیمت نفت دارد.

از نگاه تحلیل تکنیکال افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۵۲٫۱۳ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰) ممکن است ناشی از موج (۴) یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۶۵٫۶۵ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) باشد و قویا پیش بینی می شود این موج توسط موج فعلی (۵) کاملا معکوس شود.

در بررسی چارت روزانه افزایش قیمت بیشتر شبیه به یک حرکت پول بک (Pullback) به سوی خط روند پایینی از یک الگوی گوه (Wedge) می باشد که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده نزولی تایید شده است و نشان می دهد که می تواند هدف نزولی ۳۹٫۲۶ را نمایان سازد. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های کاهشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH0) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین محدوده ۵۹٫۴۳ و ۶۰٫۴۳ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. از این رو نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت نفت برنت دریای شمال در چارت بعدی در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

این منطقه خنثی بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۱٫۷۵ به ۵۸٫۵۰ قرار گرفته اند و به نظر می رسد که این روند یک حالت زیگزاگ را ایجاد کرده است به این معنا که افزایش قیمت از سطح ۵۸٫۵۰ ممکن است چند روز دیگر به طول بیانجامد مگر آنکه امروز در حرکت نزولی سطح حمایت ۵۹٫۴۳ با قدرت شکسته شود که این سناریو محتمل به نظر می رسد. چنانچه امروز به زیر سطح حمایت ۵۹٫۴۳ برسد زمینه را برای ورود به پوزیشن فروش با هدف ۵۸٫۵۰ فراهم خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

کاهش بیشتر به زیر سطح ۵۸٫۵۰ تاییدی در جهت توسعه چرخه پنج موجی است که می تواند هدف های نزولی ۵۶٫۰۰ و ۵۵٫۰۰ را برای قیمت نفت برنت دریای شمال تایید کند که این محدوده توسط خط روند نزولی رسم شده مشخص گردیده است.

در بررسی چارت روزانه کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر سطح ۵۸٫۵۰ دلار در هر بشکه می تواند سیگنال اولیه ای باشد که نشان دهد الگوی گوه می تواند تبدیل به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن