تحلیل چشم انداز روزانه تحولات بازار ارزهای عمده 

امروز بازار در شرایطی به استقبال روز پنجشنبه می رود که دیروز پوند بار دیگر در عبور از سطح مقاومت ۱٫۵۶۰۰ شکست خورد ، هرچند نه چندان شدید  اما در برابر دلار همچنان بالای سطح ۱٫۵۵ تثبیت شده است .

در طول معاملات سشن آسیا شاهد موج قابل توجهی نبودیم و این نشاندهنده انتظار بازار برای جلسه بانک مرکزی انگلیس است . هرچند انتظار تغییری در عدد ۰٫۵% و برنامه بودجه خرید دارایی ها (۳۷۵ میلیارد ) را نداریم اما دو هفته دیگر صورتجلسه این نشست منتشر می شود و بسته به اینکه لحن این جلسه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش پوند تعیین می شود .

 امروز علاوه بر جلسه بانک مرکزی انگلیس ، انتظار آمار اقتصادی از تولیدات صنعتی و کارخانه ای انگلیس را نیز داریم که می تواند بر بازار مخصوصا پوند تاثیر گذار باشد و اگر بالاتر از پیش بینی ها اعلام شوند ، زوج GbpUsd مجدد به سوی سطح ۱٫۵۶۰۰ حرکت خواهد کرد .

از این رو هنوز هم احتمال استمرار حرکت افزایشی پوند پابرجاست. این احتمال وجود دارد که با رسیدن قیمت به بالای سطح ۱٫۵۶۱۰ بار دیگر تقاضا برای خرید شکل گیرد و قیمت از سطح مقاومت ۱٫۵۶۰۶ ( سطح فیب ۵۰ درصدی از سقوط ۱٫۶۳۸۰ به ۱٫۴۸۳۲ )  عبور کند که فرصتی را برای ورود به پوزیشن های خرید با هدفهای ۱٫۵۷۶۰ و ۱٫۵۷۸۹ فراهم خواهد آورد.

******************************

در زوج EurUsd تغییر خاصی در روند حرکت این زوج دیده نمی شود و در میان مدت قیمت همچنان مابین نرخهای ۱٫۲۹۵۰ و ۱٫۳۲۵۰ در نوسان است.  اما برای امروز از آنجاییکه همچنان بر این باوریم که روند حرکت یورو مقداری صعودی است، به خرید یورو در نرخهای پایین ادامه می دهیم خصوصاً با توجه به اینکه بر روی نمودار امروز سطح حمایت در منطقه ۱٫۳۱۱۸ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته ) الی ۱٫۳۱۰۰  تشکیل شده است.

دلیل اصلی تقویت یورو از سطح ۱٫۳۰۳۰ به منطقه ۱٫۳۱۹۰ کاهش گمانه زنیها در رابطه با کاهش نرخ بهره اروپا به واسطه آمارهای مثبت اقتصادی از آلمان و اظهارات برخی از اعضای بانک مرکزی اروپا بوده است و ظاهرا بسیاری از معامله گران فرصت را برای خرید یورو مناسب دانسته اند و این مسئله دلیل اصلی تقویت یورو در این یکی دو روز می باشد. در حال حاضر، سطح مقاومت قیمت یورو در مقابل دلار بر روی نرخ ۱٫۳۲۰۰ و پس از آن بر روی نرخهای ۱٫۳۲۴۰ تا ۱٫۳۲۵۰ قرار دارند.

*****************************

در زوج UsdJpy نیز در ابتدای هفته، این زوج حرکتی صعودی را آغاز کرد و روز دوشنبه دیدیم که تلاش کرد تا مقاومت ۹۹٫۵۰ عبور کند اما تنها توانست تا نرخ ۹۹٫۴۵ پیش رود و پس از آن، حرک نزولی و اصلاحی شروع شد و قیمت هم اکنون به زیر سطح ۹۹٫۰۰ بازگشته است.

با توجه به حجم معاملاتی امروز ،  قیمت این زوج ارز هر چند تا نرخ ۹۸٫۶۴ پایین آمده است و در این سطح حرکت اصلاحی کوتاهی شکل گرفته است اما اگر به جمله معرف ” روند دوست شما است” توجه کنیم، همچنان باید در انتظار ادامه حرکت صعود دلار در مقابل ین ژاپن باشیم و از این رو، معامله گران در نرخهای پایین بین منطقه ۹۸٫۶۰ و ۹۸٫۵۰ الی نهایت ۹۸٫۲۰ وارد پوزیشن های خرید خواهند شد و در صورت شکسته شدن سطح ۹۹٫۵۰ قیمت تا سطح ۹۹٫۹۵ ( بالاترین سطح سال ۲۰۱۳ ) صعود خواهد کرد

باید توجه داشت که این زوج ارز به تغییرات شاخصهای سهام آمریکا و اختلاف بازدهی اوراق قرضه آمریکا و ژاپن بسیار حساس است و از آنجایی که شاخص داوجونز از مرز ۱۵۰۰۰ واحد و شاخص سهام استاندار اند پورز از مرز ۱۶۰۰ واحد عبور کرده و به بالاترین حد در طول تاریخ بورس ایالات متحده دست یافته اند ،  این مسئله شاید مهمترین خبر این چند روز اخیر بود که از جهات بسیاری قابل تامل است که نشاندهنده تقویت جریان ریسک پذیری می باشد .

*****************************

در سایر تحولات و در بازار فلزات ، قیمت جهانی اونس طلا نیز  همانطور که بارها بدان اشاره کردیم سطح حمایت ۱۴۳۹ و مقاومت ۱۴۸۷ همچنان پایدار هستند و مانع از استمرار حرکت خاصی شده است. نوسانات قیمت تحت تاثیر متغییر های متعددی هستند و از این رو، هنوز نمی توان انتظار داشت قیمت جهت خاصی را دنبال کند. بنابراین، همچنان در روند خنثی قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت و خروج از این منطقه بمانیم تا جهت  قیمت جهانی اونس طلا نیز مشخص گردد.