تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۵۳٫۴۷ دلار در هر بشکه را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۴٫۶۷ افزایش داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال طبقه بندی افزایش قیمت از سطح حمایت ۵۱٫۵۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج نزولی c از سطح ۵۹٫۷۳) تا حدودی دشوار است. این افزایش قیمت ممکن است در برابر روند نزولی قیمت از سطح ۶۵٫۶۵ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) باشد یا در برابر سقوط قیمت از سطح ۵۴٫۳۷ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰).

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این دشواری به دلیل ساختار مبهم موج c است که به نظر می رسد پس از توسعه پنج موج کوچک تر در سطح ۵۲٫۱۳ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰) تکمیل شده است و سقوط بعدی از سطح ۵۴٫۳۷ در واقع پیچیده به نظر می رسد. با این حال واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) بیانگر افزایش قیمت به سوی سطح ۵۴٫۶۷ است و این در حالی است که در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۵۲٫۶۵ دیده می شود که اگر به هر دلیلی شکسته شود منجر به تضعیف قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۱٫۵۴ خواهد شد. این سقوط ممکن است تا محدوده ۴۸٫۴۱ و ۴۶٫۴۸ امتداد داشته باشد.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در محدوده سطح ۵۲٫۴۶ – خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی (C) – از سطح ۶۵٫۶۵ مورد حمایت قرار گرفته است و این ممکن است به افزایش قیمت به سوی سطح ۵۴٫۵۰ کمک کند که این سطح مماس با خط روند پایینی از یک الگوی گوه در چارت روزانه می باشد. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های کاهشی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۵۹٫۷۶ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۰۲ افزایش داشته باشد.

در چارت افزایش قیمت از سطح ۵۷٫۷۱ (پایین ترین سطح دیروز) بسیار قوی به نظر می رسد و این پس از واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته RSI بوجود آمده است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که موج فرضی c از سطح ۶۵٫۹۸ برابر با موج قبلی a بوده است و چنین برابری به همراه سیگنال اندیکاتور RSI شدیدا حاکی از معکوس شدن روند نزولی قیمت از سطح ۷۱٫۷۵ است.

در بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در روند هدف قیمت را در منطقه ۶۱٫۰۲ الی ۶۳٫۰۷ نشان می دهد که هر یک بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده اند. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۸٫۶۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۷٫۷۱ می شود. کاهش بیشتر تاییدی در جهت استمرار روند نزولی به سوی سطح ۵۴٫۶۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج c) خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال هنوز نتوانسته از الگوی گوه یا کنج (Wedge) خارج شود و تا زمانیکه قیمت آن بالای خط روند پایینی از الگوی فوق در نوسان است این احتمال قویا وجود دارد که به سوی خط روند بالایی این الگو یعنی تا حدود سطح ۶۶ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن