تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH0) پیش بینی می شود قیمت آن خود را به سمت سطح مقاومت ۵۲٫۶۵ دلار در هر بشکه نزدیک کند و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی (۳) از سطح ۵۹٫۷۳ تشکیل شده است و افزایش قیمت آن از سطح ۴۹٫۳۱ (پایین ترین سطح ۴ فوریه ۲۰۲۰) هنوز تکمیل نشده است و شامل سه موجی می باشد که تا کنون دو موج اول آن آشکار گردیده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج سوم یعنی موج c ممکن است قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا سطح ۵۲٫۶۵ هدایت کند و این در حالی است که در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۴۹٫۶۱ دیده می شود که اگر به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به تضعیف قیمت به سطوح ۴۸٫۴۱ و ۴۸٫۳۸ خواهد شد.

همانطور که پیشتر گفته شد در چارت پایین حرکت افزایشی فعلی قیمت نفت خام سبک آمریکا به نظر می رسد که بیشتر شبیه به یک حرکت پول بک به سوی خط روند پایینی از الگوی گوه یا کنج (Wedge) در چارت روزانه یا حداقل به سوی سطح مقاومت ۵۲٫۴۶ – خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۶۵٫۶۵- باشد.

در مجموع به باور ما ممکن است با پایان یافتن حرکت پول بک ، این موج نزولی (C) به سوی محدوده هدف ۴۴٫۳۰ و ۳۱٫۱۱ از سرگرفته شود که در چارت روزانه به وضوح مشاهده می فرمائید. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ0) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح مقاومت ۵۶٫۵۸ را تاچ کند و این موضوع را ادامه ی حرکت صعودی قیمت از سطح ۵۳٫۶۹ (پایین ترین سطح ۴ فوریه ۲۰۲۰) به این سو به وضوح نشان داده است.

حرکت افزایشی قیمت ممکن است از سه موج تشکیل شده باشد و تاکنون فقط دو موج اول آن آشکار گردیده است و موج سوم یعنی موج c ممکن است به تازگی آغاز شده باشد و به سوی سطح مقاومت ۵۶٫۵۸ برسد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از یک موج نزولی ۳ از سطح ۶۵٫۹۸ تشکیل شده است.

باید توجه داشت در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۳٫۶۸ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود منجر به تضعیف قیمت به سطح ۵۲٫۷۱ خواهد شد. در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال پول بک به سوی خط روند پایینی از الگوی گوه یا کنج نزولی می باشد و این حرکت پول بک ممکن است در زیر سطح ۶۰ پایان یابد.

همانطور که قبلا گفته شد الگوی گوه یا کنج اشاره به تارگت نزولی ۴۳٫۶۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۷۱٫۷۵) دارد و باید توجه داشت که این موج در میان مدت قادر است خود را تا سطح ۳۴٫۹۴ دلار در هر بشکه پایین بکشاند.

از نظر تحلیل بنیادی در حالی که روسیه اعلام کرده است برای متعهد شدن به کاهش تولید بیشتر نفت که از سوی سایر تولیدکنندگان بزرگ پیشنهاد شده به زمان بیشتری نیاز دارد ، قیمت نفت با کاهش مواجه شده است.

فعالان بازار نگران کاهش آمارهای مصرف نفت و تداوم شیوع ویروس کرونا در چین و سایر نقاط جهان هستند و قیمت نفت پنجمین کاهش هفتگی متوالی خود را پشت سر گذاشت. این هفته یک هیئت کارشناسی که به گروه اوپک پلاس مشاوره می دهد پیشنهاد کرد که این کشورها سطح تولیدات نفت خود را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

وزیر انرژی روسیه نیز گفته است مسکو برای ارزیابی وضعیت ایجاد شده در بازار نفت پس از شیوع ویروس کرونا به زمان بیشتری نیاز دارد. عدم اعلام آمادگی روسیه نسبت به کاهش بیشتر تولید یک عامل دیگر کاهش قیمت نفت به شمار می رود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن