تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح ۱۶۱۰ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) را تاچ کند و این موضوع را بررسی الگوی گوه و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است و این محتمل ترین سناریوی حرکت امروز بازار است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین به وضوح دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا با قدرت به بالای الگوی گوه یا کنج (Wedge) دست یافته است که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده افزایشی مورد تایید قرار گرفته است و این حرکت به هدف افزایشی در حدود ۱۶۳۰ اشاره دارد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۶۱۰ به ۱۵۳۵ نشان می دهد که سطح مقاومت قیمت در سطح روانی ۱۶۰۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی) با قدرت شکسته شده است و شکسته شدن این سطح مقاومت به منزله ی صعود قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۶۱۰ خواهد بود. این در حالی است که در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۱۵۹۳ دیده می شود که اگر به هر دلیلی امروز با قدرت شکسته شود منجر به تضعیف قیمت آن به سطح ۱۵۸۲ خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۵۹۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی از یک رالی صعودی از سطح ۱۲۶۵) برسد و هم اکنون در حال تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱۶۱۴ و افزایش قیمت به سوی سطح ۱۶۳۹ یعنی به ترتیب به خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی می باشد که در چارت روزانه به وضوح مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل بنیادی نگرانی ها از تبعات اقتصادی ویروس کرونا موجب شد تا قیمت جهانی طلا با افزایشی قابل توجه به بالای ۱۶۰۰ برسد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۲۹٫۸۴۱ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

ارزش دلار آمریکا که این روزها به محلی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری تبدیل شده، در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی در سطح بالاترین رقم بیش از ۴ ماه اخیر قرار گرفته است و  رشد ارزش دلار آمریکا مانع از ورود سرمایه ها به بازار طلا نشده است و این در حالی است که معمولا رشد ارزش دلار آمریکا موجب گرانتر شدن طلا می شود.

امشب همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا