تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ0) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح ۴۹٫۴۲ دلار در هر بشکه را لمس کند و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. همانگونه که در چارت پایین دیده می شود بیش از ۸۶٫۴ درصد از رالی صعودی از سطح ۵۴٫۵۰ معکوس شده است و احتمال برگشت قیمت به روند نزولی زیاد است.

در چارت پایین کاهش قیمت از سطح ۵۲٫۰۲ شامل پنج موج کوچک می باشد که تاکنون فقط سه موج آن تکمیل شده اند. موج چهارم یعنی موج ۴ در حال پیشروی است که این موج ممکن است در حوالی سطح مقاومت ۵۰٫۶۲ پایان یابد و از اطراف این سطح می بایست منتظر کاهش قیمت در موج پنجم یعنی موج ۵ به سوی سطح ۴۹٫۴۲ باشیم. در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا حرکت پول بک خود به سوی الگوی گوه نزولی را تکمیل کرده است و این به تارگت نزولی در حدود سطح ۴۰ اشاره دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۴۹٫۵۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۵٫۶۵) را لمس کند. البته هنوز مشخص نیست که قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند در اولین تلاش خود از این سطح حمایت عبور کند یا خیر اما اگر موفق به شکست این سطح حمایت شود منجر به صدور سیگنال فروش جدید و فرود بیشتر قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۴۷٫۲۲ خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی مروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK0)  پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح ۵۳٫۱۱ (پایین ترین سطح ۱۰ فوریه ۲۰۲۰) را لمس کند و این موضوع را از سرگیری روند نزولی قیمت از سطح ۷۱٫۷۵ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) نشان داده است. از دیدگاه تحلیل تکنیکال کاهش عمیق قیمت در طی دو روز گذشته تاییدی در جهت تکمیل شدن حرکت پول بک قیمت به سوی خط روند افزایشی رسم شده می باشد.

الگوی گوه شکل گرفته بین ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ و ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تایید کننده الگوی ادامه دهنده کاهشی است که به هدف نزولی قیمت در حدود سطح ۳۹ اشاره دارد. با این حال بهتر است هدف نزولی واقع بینانه قیمت را ابتدا در سطح ۵۳٫۱۱ در نظر گرفت و همچنین پیش بینی می شود از اطراف این سطح حمایت شاهد تشکیل حرکت اصلاحی آرام باشیم که این موضوع را وجود سطح حمایت قوی در سطح ۵۲٫۸۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۷۵٫۶۰) نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این سطح حمایت باعث تشکیل حرکت پول بک قیمت شده است و انتظار می رود در موعد مقرر موجب حرکت افزایشی ضعیف شود. در بررسی چارت یک ساعته در حدود ۷۶ درصد از حرکت افزایشی قیمت از سطح ۵۳٫۱۱ معکوس شده است و این احتمال قویا وجود دارد که دو مرتبه به سوی سطح ۵۳٫۱۱ کاهش یابد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطح مقاومت ۵۵٫۷۴ دلار در هر بشکه خواهد بود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده اند

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن