تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۱۶۳۱ دست یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال کاهش عمیق قیمت جهانی اونس طلا در روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ به شدت نشانگر معکوس شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) است و این روند می تواند به خوبی در پنج موج تقسیم شود و چنین ساختاری معکوس شدن روند صعودی را تایید می کند.

در چارت پایین به نظر می رسد کاهش قیمت از سطح ۱۶۸۸ (بالاترین سطح ۲۴ فوریه ۲۰۲۰) توسط مجموعه ای از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از رالی صعودی ۱۴۴۵ به ۱۶۸۸ تحت کنترل است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی در سطح ۱۵۶۶ موقتا مانع از کاهش بیشتر قیمت شده است و از آنجایی که امروز قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۵۹۵ رسیده است احتمال افزایش قیمت آن به سوی سطح ۱۶۳۱ وجود دارد.

نگاهی دقیق تر به نمودار یک ساعته نیز هدف مشابهی در حد سطح ۱۶۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۵۴۶ به ۱۶۸۸) را نشانه گرفته است. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۶۰۱ و تثبیت قیمت آن در بالای این سطح در سشن آمریکا می تواند زمینه تقویت قیمت به سوی سطوح مقاومت ۱۶۱۲ و ۱۶۱۷ در چارت یک ساعته را فراهم آورد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی نگرانی در بازارهای بورس بین الملل بیشتر شده است و آمارهای آخر هفته گذشته در مورد کشور چین که نشان داد فعالیت کارخانه ای این کشور سریعترین کاهش رشد را در ماه فوریه پشت سر گذاشته موجب نگرانی بیشتر سرمایه گذاران شده است و سرمایه گذاران بیم آن را دارند که گسترش ویروس کرونا موجب بروز رکود در اقتصاد جهانی شود.

گسترش جهانی ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن موجب رقم خوردن بدترین عملکرد هفتگی بورس های جهان از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ شده است و حدود ۶ تریلیون دلار از ارزش بورس های جهان را کاهش داده است.

از سوی دیگر پیش بینی می شود که بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره خود را کاهش دهد. در همین حال روز جمعه جرومی پاول، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هرچند اقتصاد آمریکا همچنان با قدرت به پیش می رود ، اما ویروس کرونا یک ریسک در حال گسترش را ایجاد کرده است و بانک فدرال رزرو آماده  است اقدامات لازم در صورت نیاز را انجام دهد.

در تقویم اقتصادی امروز از ایالات متحده آمریکا تنها شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه فوریه اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۵۰٫۹ به ۵۰٫۴ تغییر یابد.

در پاسخ به این پرسش که سقوط اخیر قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۶۸۸ به چه دلیلی می باشد می توان گفت از آنجایی که صعود اخیر اونس طلا تا سطح ۱۶۸۸ خیلی سریع بوده است به همین دلیل بازار به استراحت و این برگشت نیاز داشت. از دید تحلیل فاندامنتال نیز علت اصلی ضعف اونس طلا ، نیاز سرمایه‌گذاران به نقدینگی است.

در میان تشدید جریانات ریسک گریزی (سقوط شدید بازار سهام آمریکا) شاهد این بودیم که بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال فروش طلا هم بودند. به خاطر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ برای ایجاد تعادل در سبد دارایی خود نیاز دارند که طلا را بفروشند و با خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر، توازن را به پرتفوی خود بازگردانند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا