تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ0) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۴۷٫۲۲ و ۴۸٫۴۴ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۴۳٫۴۳ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۵٫۶۵ تشکیل شده است. افزایش قوی قیمت پس از برخورد به این سطح حمایت بیانگر آن است که موج نزولی C موقتا به پایان رسیده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

گمانه زنی ها پیرامون کاهش بیشتر تولید نفت اوپک و اقدامات محرک اقتصادی بانک های مرکزی جهان امیدواری به مهار تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را بیشتر کرده است و به همین دلیل امروز قیمت نفت پس از رسیدن به پایین ترین رقم چند سال گذشته با اندکی افزایش روبرو شده است.

از این رو اولین هدف افزایشی امروز را بهتر است در سطح ۴۷٫۲۲ در نظر گرفت که اگر این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سطوح ۴۸٫۴۴ و ۴۹٫۵۷ خواهد شد. هر چند دشوار است که پیش بینی کرد که تا چه قیمت می تواند افزایش داشته باشد اما نکته واضح این است که موج نزولی C ممکن است در طی چند روز آینده با هدف نهایی خود یعنی سطح ۳۹٫۶۳ از سرگرفته شود.

بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت در چارت یک ساعته شکسته شدن سطح مقاومت ۴۵٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۵۴٫۵۰ به ۴۳٫۳۲) را نشان می دهد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۴۷٫۵۹ خواهد شد. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۵۲٫۸۸ افزایش یابد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۴۸٫۴۸ به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۶۰٫۰۰ تشکیل شده است.

به باور ما پنج موج کوچک این موج را ساخته اند و موج افزایشی فعلی قیمت در موج چهارم یعنی موج ۴ شکل گرفته است که در این موج ممکن است خود را تا سطح ۵۲٫۸۸ برساند. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیکی برای افزایش قیمت به این هدف لازم است که قیمت ابتدا از سطح مقاومت ۵۰٫۶۸ با قدرت عبور کند و بعد از آن می بایست منتظر از سرگیری روند نزولی قیمت در موج C بود که هنوز تکمیل نشده است و در این موج سرانجام می تواند قیمت را تا سطح ۴۱٫۳۶ پایین بکشاند.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۴۸٫۴۸ تاییدی در جهت استمرار این موج نزولی به سوی سطح ۴۵٫۷۶ خواهد بود. در بررسی چارت روزانه نیز الگوی گوه کاهشی بین ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ و ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به تارگت افزایشی قیمت در حدود سطح ۳۸٫۷۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج C از سطح ۷۵٫۶۰) اشاره دارد و موج افزایشی فعلی بیشتر شبیه به یک الگوی پول بک به سوی سطح مقاومت ۵۲٫۸۵ دلار در هر بشکه می باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن