تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۴۶٫۵۸ دلار در هر بشکه را مجدد تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۴۴٫۸۸ کاهش یابد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۴۶٫۵۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۶۵٫۶۵ به ۴۳٫۳۲ قرار دارد و بعد از ناتوانی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۴۸٫۵۹ این احتمال قویا وجود دارد که قیمت نفت خام سبک آمریکا برای یکی دو روز آینده مابین نرخهای ۴۶٫۵۸ و ۴۸٫۵۹ در نوسان باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت پایین در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۴۶٫۵۸ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۴۴٫۸۸ می شود این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۴۸٫۵۹ با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۸۵ می شود اما تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن اشاره به هدف واقع بینانه در حد سطح ۴۹٫۷۸ دارد.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطح مقاومت ۴۸٫۴۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی از یک موج C از سطح ۶۵٫۶۵) مواجه است و باید توجه داشت چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۴۹٫۵۷ و ۵۱٫۷۶ خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

با این همه حال همانطور که قبلا گفته شد شکسته شدن سطح مقاومت ۴۸٫۴۴ و تثبیت کندل روزانه بالای این سطح کمی بعید به نظر می رسد زیرا موج نزولی C همچنان قادر است قیمت را تا سطح ۳۹٫۶۳ پایین بکشاند.

پنج موج کوچک این موج C را بوجود آورده است و تا کنون فقط سه موج آن تکمیل شده است و موج پنجم به احتمال زیاد از حوالی سطح مقاومت ۴۸٫۴۴ برای حرکت به سوی سطح ۴۳٫۴۳ شروع خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۵۱٫۸۱ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته منجر به کاهش به سوی سطح ۵۰٫۰۳ خواهد شد. این حرکت نزولی را عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۵۳٫۹۱ نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۱٫۷۵ به ۴۸٫۴۰ وجود دارد و با توجه به اینکه سطح مقاومت پیشین در ۵۱٫۸۱ منجر به تشکیل حرکت اصلاحی نزولی گردید این احتمال قویا وجود دارد که سطح مقاومت فعلی در سطح ۵۳٫۹۱ نیز به اندازه کافی قوی باشد که بتواند منجر به حرکت اصلاحی نزولی قیمت شود.

این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۵۳٫۹۱ با قدرت شکسته شود زمینه را برای صعود بیشتر قیمت به سوی سطح ۵۵٫۶۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۶۰٫۰۰) فراهم می آورد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال مشخص نیست که آیا این موج نزولی C در اطراف سطح ۴۸٫۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) تکمیل شده است یا خیر زیرا ممکن است این موج یا در حوالی این سطح تمام شده باشد یا در سطح ۴۱٫۳۶٫

بررسی الگوی گوه نزولی در چارت یک ساعته اشاره به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۴۱٫۳۶ دارد و بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن از موج کاهشی C به هدف مشابه ۳۸٫۷۹ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) اشاره دارد و محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال بزودی روند نزولی خود را از سرگیرد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن