تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی پایین ترین سطح ۲ مارس ۲۰۲۰ یعنی سطح ۴۳٫۳۲ دلار در هر بشکه سقوط کند و این موضوع را وارونه شدن موج افزایشی قیمت از این سطح نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این وارونگی قیمت نشاندهنده استمرار موج نزولی C است که در این موج قادر است قیمت را تا سطح ۳۸٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در حرکت صعودی نیز سطح مقاومت قیمت بر روی ۴۶٫۵۸ وجود دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند کاهشی ۶۵٫۶۵ به ۴۳٫۳۲ تشکیل شده است و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به استمرار افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۴۸٫۵۹ می شود.

در بررسی چارت روزانه به باور ما موج نزولی C از سطح ۶۵٫۶۵ احیا شده است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۳۹٫۶۳ پایین بکشاند و این سطح در نزدیکی سطح ۳۸٫۱۶ در چارت یک ساعته قرار گرفته است. این تارگت ۳۹٫۶۳ توسط بررسی الگوی پرچم نشان داده شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت پایین موج C شامل پنج موج می باشد و این موج افزایشی در قالب موج ۴ شکل گرفته که این موج در حوالی سطح مقاومت ۴۸٫۴۴ به پایان رسیده است و انتظار می رود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی فعلی ۵ تحت فشارهای نزولی به سوی سطوح ۴۳٫۴۳ و ۳۹٫۶۳ قرار گیرد و فروشندگان نفت در این موج وارد بازار شوند. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK0) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۴۸٫۴۰ یعنی پایین ترین سطح ۲ مارس ۲۰۲۰ سقوط کند و این موضوع را وارونه شدن قیمت از موج افزایشی این سطح به وضوح نشان داده است.

این وارونه شدن قیمت سیگنالی در جهت استمرار روند نزولی قیمت از سطح ۶۰٫۰۰ می باشد که در موج نزولی C می تواند قیمت را به نرخهای پایین هدایت کند. به باور ما قیمت آن در این موج دیر یا زود به سوی سطح ۴۱٫۳۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج C) سقوط خواهد کرد.

در چارت سطح مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی ۵۱٫۱۴ وجود دارد که اگر به هر دلیلی شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۲٫۸۳ می شود و در بررسی چارت روزانه نیز پول بک قیمت به سطح مقاومت ۵۲٫۸۵ تکمیل شده است. این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۷۵٫۶۰ تشکیل شده است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۳۸٫۷۹ پایین بکشاند که این سطح را بررسی الگوی گوه نزولی نیز نشان داده است.

از این رو در چارت با وجود تصمیم اوپک برای کاهش ۱٫۵ میلیون بشکه ای عرضه جهانی نفت ، قیمت نفت برنت دریای شمال در آستانه ی کاهش دوباره به سوی سطح حمایت ۴۷٫۴۸ قرار گرفته است و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود زمینه را برای فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۴۳٫۸۰  دلار در هر بشکه فراهم می آورد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز گذشته گروه اوپک پلاس را برای کاهش ۱٫۵ میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود تا پایان سال ۲۰۲۰ تحت فشار قرار داد. این اقدام در آستانه نشست روز جمعه گروه اوپک پلاس در وین صورت گرفته است.

به ‌گفته وزرای نفت عضو اوپک، انتظار می‌ رفت دولت‌ های غیر اوپکی با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ‌ای تولید موافقت کنند، اما روسیه و قزاقستان گفته‌اند هنوز با کاهش بیشتر تولید موافقت نکرده‌اند و این مسئله ریسک شکست همکاری‌ها برای تقویت قیمت نفت را که از سال ۲۰۱۶ بین اوپک و متحدانش شکل گرفته بیشتر کرده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن