تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۲۹٫۷۰ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطوح ۲۷٫۳۵ و ۲۳٫۵۵ سقوط کند و این حرکت نزولی را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی قدرتمند ۳ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۶۵٫۶۵ می باشد و موج ۳ به پایین سطح ۳۱٫۱۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی از موج C) کاهش یافته است و امروز قیمت نفت بیشترین کاهش روزانه از سال میلادی ۱۹۹۱ به این سو را ثبت کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. ساختار موج ۳ نشانگر آن است که این موج بعید است که در اطراف سطح ۳۱٫۱۴ تکمیل شود و در عوض این احتمال قویا وجود دارد که این موج نزولی تا سطوح ۲۷٫۳۵ یا ۲۳٫۵۵ امتداد داشته باشد.

بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن دیگر از موج (C) از درجه بالاتر به سقوط قیمت به سوی سطح ۱۰٫۵۴ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است. این در حالی است که در حرکت صعودی اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۳۳٫۴۹ قرار گرفته است که باعث توقف هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی از نرخهای فعلی خواهد شد و سطوح مقاومت محکم تر دیگری در چارت یک ساعته وجود دارند که باید بدان توجه داشت.

بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن از موج ۳ از سطح ۵۴٫۵۰ سطح حمایت قیمت را بر روی سطوح ۲۹٫۹۹ ، ۲۸٫۰۶ ، ۲۵٫۶۸ و سطوح مقاومت را بر روی ۳۱٫۹۲ ، ۳۴٫۳۰ و ۳۵٫۷۷ نشان می دهند. در چنین بازاری که قیمت آن در حال سقوط آزاد است مقاومت ها معمولا قوی هستند در حالی که سطوح حمایت بسیار ضعیف می باشند.  در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK0)  پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۳۰٫۱۰ و ۲۴٫۷۳ سقوط کند و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی قدرتمند C از سطح ۷۵٫۶۰ قرار گرفته است و در این موج به پایین سطح ۳۳٫۴۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) کاهش یافته است و از این رو شانس کاهش بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۳۰٫۱۰ و ۲۴٫۷۳ وجود دارد.

از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه کشور عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد ، قیمت نفت که در هفته های اخیر از کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده بود، امروز بیشترین کاهش روزانه خود را از سال میلادی ۱۹۹۱ به این سو به ثبت رساند. این بیشترین درصد کاهش قیمت نفت برنت در طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در روز ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ به شمار می رود. قیمت نفت برنت اکنون به پایین ترین رقم خود از روز ۱۲ فوریه سال میلادی ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است.

عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت در جهان در تلاش است تا روسیه ، دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان را که روز جمعه با پیشنهاد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرد تنبیه کند. این در حالی است که اوپک و سایر تولید کنندگان از کاهش بیشتر تولید نفت به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت موافقت کرده بودند.

در بررسی چارت روزانه و خطوط فیبوناچی پروجکشن هدف نزولی ۱۶٫۰۴ نشان داده شده است که کمی دور از ذهن و واقعیت به نظر می رسد با این وجود چنین احتمالی در میان مدت و بلند مدت وجود دارد. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۳۶٫۲۱ با قدرت شکسته شود موجب افزایش به سطوح ۳۸٫۷۹ و ۴۳٫۸۰ می شود و بررسی دقیق تر در چارت یک ساعته سطوح دقیق تری را نشان می دهد.

از نظر تحلیل تکنیکال بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن از موج C از سطح ۶۰٫۰۰ شکسته شدن سطح حمایت ۳۴٫۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) را نشان می دهد و به دلایل نامعلومی قیمت در معاملات امروز پایین تر از سطح ۳۱٫۰۲ نرفت.

اگر این مقدار در سطح ۳۱٫۰۲ در نظر گرفته شود می توان گفت سطح ۳۲٫۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی) شکسته شده است و این شکست به معنای کاهش قیمت به سوی سطح ۲۹٫۸۴ می باشد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی از نرخهای فعلی محدود به سطح مقاومت ۳۶٫۹۶ دلار در هر بشکه خواهد بود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن